Projektet att måla om huset börjar närma sig slutet. Funderingen nu är vilken färg som ytterdörrarna skall ha. Dörrarna är idag någon form av teakimitation. Förutsättningar:

1 1/2 plans hus, 2 dörrar på ena gaveln
Garage, dubbeldörr som tar nästen hela gaveln

Väggar: Mellangrå (S4502Y)
Foder/knutar/vindskivor/undertak: bruten vit (S1002Y)

De funderingar som vi har haft är att måla med vitt, eventuellt samma som på foder alternativt att måla med engelsk röd. Den vita känns lite tråkig (allt blir vitt), men den röda kanske riskerar att bli "blaffig", framförallt på garaget med dubbeldörr.

Alla ideér på vad som skulle kunna passa mottages tacksamt?





 
Håller absolut på engelskt rött, tror jag blir kanonsnyggt :surprised:

//Christina.
 
Jag skulle också välja röd. Det behövs en "färgklick".
 
Vad ska du ha för färg på fönstren?

En tredje kulör där + dörrar/g-portar hämmar effekten av att det ev. ser blaffigt ut ;)
 
Håller också med om att röda dörrar blir ursnyggt!
Personligen skulle jag dock välja en mer vinröd färg som smälter in lite mer - tror att den dessutom håller längre. Undvik för blå nyanser som kan se kallt ut...för mycket gult gör den skrikig.

Lycka till!!

//anna

 
Jag håller med Anna, en mer bruten neutral röd-brun färg står sig bättre i längden. Men dörren ska def. vara röd; snyggt och ger lite liv åt fasaden!

Letar själv efter en "lagom" nyans åt våra dörrar.
 
S5040-Y80R el. S4050-Y80R
 
Och svaret kom som ett brev på posten.. Tackar, tackar! :)
 
Finns ytterligare en fin som ibland kallas "Dalaröd" S4550-Y80R, den är liiite mörkare än S4050-Y80R som ibland brukar kallas "Bohusröd"

//Christina.
 
Hemmakatten
Tror det kommer att se konstigt ut med en ytterdörr som sticker av i en alldeles egen färg, i detta fall röd. Den kommer i så fall verkligen att bli markant o dra blickarna till sig. Nu vet jag iofs inte hur stilen på huset är för övrigt, men det låter för mig som det snyggaste blir att måla den i S1002-Y. Vill man ha färg kan detta lättas ordna sig med väcter o blommor i krukor eller färgglad utemöbel eller annat som lättare går att ändra.
Vårt hus är färgat i S1002-Y, både spritputsfasad, fönster, fönsterbleck, garageportar, markiser, vindskivor o dörrar. Alla tycker det är mycket snyggt. Inte minsta lilla mesigt. Detaljerna som markiser och grön mosaik vid entré o balkong bryter av, växter o belysning likaså. Tror att man kanske tröttnar på en röd dörr. Dörren bör för övrigt målas med en oljefärg för att kunna täcka om det är en trädörr.
 
Satsa på röd dörr! Tröttnar du är det bara att måla igen ;)
Själva har vi gått loss på vårt nya funkis hus med S 7502-Y, (jo jag vet att det nästan är svart... ) till det har vi vita dörrar och fönster. Kanonsnyggt, men annorlunda ;D
 
Hemmakatten skrev:
Vårt hus är färgat i S1002-Y, både spritputsfasad, fönster, fönsterbleck, garageportar, markiser, vindskivor o dörrar.
Ojoj! Fantasin har flöööödat.... visst man kan hålla på å pynta med grejjer runt omkring men långt ifrån alla har tid eller intresse.

Många tycker det är snyggt med ställen där man bryter av.. 3 kulörer säger dom att man bör nöja sig med på ett hus. 2 blir för lamt och 4 kan bli för rörigt.

Men men det är ju hus ägaren/ägarna som slänger upp lädret så måla hur ni vill.

// Freddo
 
Hemmakatten
Bujanx skrev:
Ojoj! Fantasin har flöööödat....  visst man kan hålla på å pynta med grejjer runt omkring men långt ifrån alla har tid eller intresse.
Jo, det är faktiskt så att fantasin har flödat. ;D Kanske mer än hos de flesta.......Just genom att utnyttja former på fönster, järnräcken, träjalusier, dörrar o markiser samt att ljussätta huset på ett läckert sätt ( du glömde de gröna mosaikpartierna) så har vi fått ett hus som får olika skepnader beroende på dagsljus, sol eller moln, vår eller höst. Och det är inte bara vi som tycker huset är snyggt, det har varit uppmärksammat i ett par tidningar också.... Tänk på de tidiga funkishusen, visst är de snygga!

Och visst kan det vara snyggt med en röd dörr, på rätt hus!! Men då gärna på ett trähus målat också i ett par andra, gärna mörkare färger. Vidhåller fortfarande att en röd dörr OCH ett par stora garageportar i rött drar till sig ALL uppmärksamhet på ett vitt hus med ljusgrå fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.