Hej!
Hur sätter ni bastupanelen?
Vågrätt eller lodrärr har det någon betydelse?
Jag bara undrar?
 
Personligen tycker jag att det ser konstigt ut med vågrätt satt panel, känns mer rätt med lodrätt.
Och det är så som vår bastu kommer bli också.
 
En smaksak, men kan också påverka synintrycket. Stående panel gör att ett rum känns högre och liggande lägre, se jämförelse med randiga tapeter eller kläder hur det påverkar.
Har liggande Al-panel och inga skarvade panelbrädor utan endast hela längder.
Det du också kan göra är att sätta takpanelen diagonalt för att få bort intrycket av att panel på en sidan fortsätter upp i taket, men det är ju oberoende av stående eller liggande panel.
 
Kanske enklare att få till en bra luftcirkulation bakom den liggande panelen då man reglar vågrätt. Luften blir inte stående om man inte reglar på ett smart sätt vid stående panel. Det kan ju bli lite fuktigt i en bastu... Kanske någonting att tänka på. Men det torkar nog relativt snabbt.
 
Ytterst är det en smaksak, men fördelen med liggande är att du kan fästa den direkt i de befintliga reglarna. I alla fall där du inte behöver luftspalt, för i såna fall måste du ändå regla ett varv till.

Själv reglade jag på ett varv och spikade stående panel. Kändes bäst för mig.
 
Har faktiskt börjat vackla lite... funderar på om man inte skall sätta liggande panel för att få bastun att kännas "längre" än den är.
 
Tycker det beror på vilken panel man har. De halvrunda, bredare panelerna i t ex Asp tycker jag passar jättebra liggande. Skulle dock aldrig lägga vanlig granpanel.
 
Hemmakatten
Som sagt, en smakfråga. Vi kör liggandes.
 
Liggande vid aggregat och stående i övrigt. Att man lägger vid aggregat är för att luften ska cirkulera ovan aggregatet.
 
tussee skrev:
Liggande vid aggregat och stående i övrigt. Att man lägger vid aggregat är för att luften ska cirkulera ovan aggregatet.
Har aldrig hört någon som kör den modellen. Kan du utveckla varför luften cirkulerar bättre med liggande?
 
Har själv fått tipset av en infödd finne så jag litade på honom.
 
Vad är igentligen skilnaden på bastupanel och vanlig inomhus panel?
och varför isåfall, om det är skilnad?

Bör taket vara bastupanel också?
 
En ren smaksak, men vill man kan man ju vända sig till
Svenska Bastuakademin och höra om de har någon syn på det.

in sauna veritas
 
Skillnaden är att vanlig panel normalt görs i furu som kådar, medan bastupanel görs av gran eller liknande material som inte kådar lika jäkligt. När man fått sin första glödheta droppe kåda på sig så blir man varse om skillnaden... :)
 
Liggande panel är snyggast. Helt klart! Så kör vi och kommer att köra i nästa bastu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.