Intressant att höra era åsikter! Det stärker mig bara ännu mer att vi inte ska acceptera ett kataloghus rakt av. Det är för övrigt omöjligt, för en stor anledning till att vi flyttar är att det inte funkar med tre intensivt sportande barn och två hurtfriska vuxna att bo som vi gör nu - och då vill vi INTE köpa ett hus med 65 kvm vardagsrum utan snarare 65 kvm tvättstuga med plats för leriga löparkläder och stora hockeytrunkar :)

Jag måste helt enkelt rita ett eget hus med utgångspunkt i deras och sedan väljer vi tre-fyra företag som verkar pålitliga och frågar dem hur mycket de vill ha för att bygga drömhuset.

För oss är det inte så viktigt med italiensk marmor i entrén eller rostfria vitvaror - sånt går att byta senare och vi är inte mycket för flärd eller extravagans. Praktiskt ska det vara och lätt att sälja när alla barnen flyttat hemifrån om 15 år. Därför var det intressant att läsa artikeln på förstasidan i detta forum igår, som handlade om vilka material man väljer. Plåttak kan man ju kosta på sig om man vill bo i huset resten av livet, ekparkett likaså. Men planerar man att ha det som boende under en kortare tid så kanske man vill ha billigare material och låta nästa familj ändra bäst de vill.

Tack för bra tips på ämnen som jag ska kolla.

Vi har ju byggt prefabhus förut, som den minnesgode kanske kommer ihåg, men det var ett fritidshus. Snacka om att det var tidskrävande! Där lärde jag mig massor, för det blev i praktiken jag som skötte allt med det husbygget. Jag kan vara överseende med att snickaren bucklade till vårt element i vardagsrummet. Min bror skulle fått fnatt och aldrig gett sig, men det känns inte så himlans viktigt för mig. Jag har hela tiden fokuserat mer på de sakerna som känns oåterkalleliga: grunden, taket, badrummet, upphängningen av köksskåpen - sånt där som bara inte FÅR gå fel.
 
Något jag varmt kan rekommendera är att placera husets klädgarderober i tvättstugan. Vi gjorde det valet nu i vårt senaste hus och det är verkligen kanon! Jag sparar hur mycket tid som helst i att sortera in kläderna på en gång i respektive garderob, än att kuta runt i huset och lägga in i barnens rum (de minsta är än så länge för små för att hjälpa till..). Det de däremot fixar är att lägga smutskläderna i lådorna för ljus eller mörk tvätt (alltid något).
 
Är oxå i nybyggartagen. Men vi ska inte bygga prefab utan låta en konstruktör rita upp huset efter vår egen planlösning och sedan bygger vi allt i lösvirke. Platta, stomme, fasader och tak har vi tagit in priser på samt kakling och vvs men resten gör vi själva. Sätter upp innerväggar, sätter kök, lägger golv, målar och drar el. Ska bli grymt kul. Handpenning på tomten läggs nu om två veckor men sedan börjar vi nog inte förrens i vår. Redan nu går vi dock och tittar på varuhus efter kakel, golv, kök, möbler och drömmer oss bort :)
 
Ja, det där med klädgarderober i tvättstugan har vi funderat på. Har bestämt att vi ska ha alla linneskåp där (handdukar, badlakan, sängkläder) och alla träningskläder. Vet inte hur vi gör med vanliga kläder än. Vi tänkte oss en tambur med möjlighet att hänga upp blöta och smutsiga kläder (kaklade väggar!) och plats för sportutrustning. Sedan ett insteg till tvättstugan där vi ska ha det rena skilt från det smutsiga.
 
Kan bara säga att du har en rolig resa framför dig. Ta ett kataloghus och rita om så mycket ni orkar, ändra på längd, bredd, takhöjd etc. ända tils ni är nöjda. Vi ritade om vårt säkert tjugo gånger med små ändringar här och där. sista ändringen var dramatisk då vi ändrade hela takkonstruktionen och tog upp i nock på en del. Vilket ledde till att hela ventilationen måste ritas om. Vem bryr sig.... det är vårt hus och vi ville ha det som vi vill, vi kan byta garderober och sätta in fler om vi vill men takkonstruktion byter man inte i första taget. Vi har inte isolerade mellanväggar men dock med extra spånskiva bakom gipsen överallt. Jag ser bara kataloghus som ett utgångspunkt för en process som skapar ert eget hus. Sedan att alla våra ändringar och tillägg på fönster och tak mm. kostar en del det är klart men då finns det billiga standardhus med få val att köpa om man vill det. Du verkar vara inne på två flexibla tillverkare Götene och Trivsel hus. Vi valde mellan dessa två också men valet föll på Götenehus och det blir riktigt bra.
 
Glömde säga att idén med stor tvättstuga och plats för sportutrustning är helt rätt. Vi gjorde dock som ett litet kapprum eller klädkammare utan dörr i tvättstugan. Där har vi tänkt att få undan alla tjugo par skor som nu står innanför dörren när de tre barnens kompisar är hemma. Plus att "finingången" inte är belamrad med kläder, har man en pojk som spelar hockey blir det en del grejer hemma periodvis.
 
Du verkar ha många ideer som du vill förverkliga. Varför går du inte till en arkitekt och ritar ditt hus. Behöver inte kosta skjortan (relaterat till ett helt husbygge). Att fullkomligt rita om ett färdigritat hus känns som att bygga om en ny volvo till en mercedes... Jag menar, varför?
 
Jättekul med dina kommentarer, Havsutsikt!

Vi har alltså tre barn, varav två spelar hockey och den tredje tränar en annan sport. Även jag och maken är friluftsmänniskor och gillar att träna.

Vi har tänkt en liknande lösning som er: en vanlig tambur där man släpper in normalrena människor :) och en grovingång där ungarna ska kunna hänga av sig leriga kläder och hockeyskydd och tonårssvettstinkande underställ. Där har vi också tänkt oss att ha en gammaldags klädkammare som man kan gå in i, med vinterkläder, stövlar osv.

En vägg in mot tvättstugan - men ingen dörr! - så att man kliver rakt in bland tvättmaskiner och torktumlare utan besvär men ändå har förstånd nog att lämna smutsiga dojjor vid dörren. Sedan ska förstås tvättstugan ha en riktig dörr som vetter in mot huset, antagligen blir det in mot den "fina" ingången. (Nej, vi är INTE såna som tycker att allt ska vara tjusigt och att ungarna ska hållas för sig - men just alla träningskläder och skogsluffarprylar kan ju hålla sig borta från tamburen.)

Jag tyckte det var roligt att läsa ditt inlägg, för vi har känt att vissa saker kan man ju ändra i efterskott (golv, till exempel) men felaktigt placerade fönster eller fula trappor är besvärligare att åtgärda.

Hur stort hus byggde ni? Har du en planlösning att dela med dig av?

Till imported-Anders: Vi har funderat på det där med arkitekt och jag har inte avskrivit det. Vi kommer inte att ändra på så stora saker som rörmokeri eller annat som jag antar är det knepiga i husritningarna. Vi har hittat ett hus som vi gillar i stort MEN vill ändra om rummen lite. De kommer att ha samma placering men andra proportioner. En del utvändigt, som några fönster vi vill ta bort och en glasveranda som vi struntar i, borde inte göra så stor skillnad för husfabrikanten.

Jag har fått intrycket att alla stora husfabrikanter har arkitekter knutna till sig och att man får ändra bäst man vill, med deras hjälp. Antar att konkurrensen är mördande, så de är glada för att alls få kunder. Tror att vi har ett ganska bra utgångsläge nu när många är livrädda för att köpa eller bygga hus (alla skräckrubriker i tidningarna avskräcker väl).

Jag rapporterar vidare när jag har pratat med husfirmorna! Har inget alls emot arkitekter, tvärtom!, utan tänkte mest att det var en massa jobb som de skulle göra som redan är gjort.
 
Alltså, jag förstår hur du tänker. Men jag personligen tror att du tänker fel. :) Du vet ungefär hur du vill ha det, och tänker lösa det genom att få husfabrikanten och deras arkitekt att rita om huset. Då menar jag att det inte finns någon större vits med ett färdigritat hus längre. Du kan få allt precis som du vill, om du släpper prefab-spåret. Vilka är nackdelarna med att rita själv? Jobbigt kanske någon säger. Jo, det tar lite tid kanske. Men hur fantastiskt är det inte att verkligen kunna välja själv, allt kan du välja själv. Sjävklart med vissa begränsningar om man inte har obegränsat med pengar. Det enda som händer, om du ritar om en färdig modell, är att du "slipper" fundera på detaljer (hur man nu kan tycka det är tråkigt) Samtidigt låser du upp en massa roliga och kloka val till hustillverkaren, som du annars kunde välja själv.
Att flytta avlopp och vatten är inget som kostar varken tid eller pengar om huset inte är byggt ännu.
Som du säger, det är ditt livs affär. Det första man vill göra är inte att kompromissa innan man kollat av möjligheterna med en optimal lösning.
 
Lycke skrev:
Jättekul med dina kommentarer, Havsutsikt!

Vi har alltså tre barn, varav två spelar hockey och den tredje tränar en annan sport. Även jag och maken är friluftsmänniskor och gillar att träna.

Vi har tänkt en liknande lösning som er: en vanlig tambur där man släpper in normalrena människor :) och en grovingång där ungarna ska kunna hänga av sig leriga kläder och hockeyskydd och tonårssvettstinkande underställ. Där har vi också tänkt oss att ha en gammaldags klädkammare som man kan gå in i, med vinterkläder, stövlar osv.

En vägg in mot tvättstugan - men ingen dörr! - så att man kliver rakt in bland tvättmaskiner och torktumlare utan besvär men ändå har förstånd nog att lämna smutsiga dojjor vid dörren. Sedan ska förstås tvättstugan ha en riktig dörr som vetter in mot huset, antagligen blir det in mot den "fina" ingången. (Nej, vi är INTE såna som tycker att allt ska vara tjusigt och att ungarna ska hållas för sig - men just alla träningskläder och skogsluffarprylar kan ju hålla sig borta från tamburen.)

Jag tyckte det var roligt att läsa ditt inlägg, för vi har känt att vissa saker kan man ju ändra i efterskott (golv, till exempel) men felaktigt placerade fönster eller fula trappor är besvärligare att åtgärda.

Hur stort hus byggde ni? Har du en planlösning att dela med dig av?

Till imported-Anders: Vi har funderat på det där med arkitekt och jag har inte avskrivit det. Vi kommer inte att ändra på så stora saker som rörmokeri eller annat som jag antar är det knepiga i husritningarna. Vi har hittat ett hus som vi gillar i stort MEN vill ändra om rummen lite. De kommer att ha samma placering men andra proportioner. En del utvändigt, som några fönster vi vill ta bort och en glasveranda som vi struntar i, borde inte göra så stor skillnad för husfabrikanten.

Jag har fått intrycket att alla stora husfabrikanter har arkitekter knutna till sig och att man får ändra bäst man vill, med deras hjälp. Antar att konkurrensen är mördande, så de är glada för att alls få kunder. Tror att vi har ett ganska bra utgångsläge nu när många är livrädda för att köpa eller bygga hus (alla skräckrubriker i tidningarna avskräcker väl).

Jag rapporterar vidare när jag har pratat med husfirmorna! Har inget alls emot arkitekter, tvärtom!, utan tänkte mest att det var en massa jobb som de skulle göra som redan är gjort.

Sänt PM, Havsutsikt.:) Om du vill ha mer info om vårt bygge.
 
Vi själva har hållit på i snart 4 år och totalrenoverar (egentligen är det bara gruden kvar....)ett hus. Samt anlägger en tomt på ca 3000 kvm. Under tiden har vi båda hunnit byta jobb och fått två små knottar... Kan inte minnas alla vrån vi sovit i under tiden då vi konstant flyttat runt då nya väggar ska upp...eller gamla rivas...

Detta forum är och har varit fantastiskt på alla sätt. Många kunniga som delar med sig av sin kunskap.

Vårt enda råd är att man gör det tillsammans eller inte alls. Det är så viktigt att man inte drunkar i alla problem utan ser till möjligheterna och friheten med att själva (får man ju hoppas) kunna välja sitt eget boende. Och att man har trots allt råd med det...

Så i alla beslut som ni lär behöva ta...glöm inte att även njuta av stunden och tänk på att även om man bara (som vi fått erfare många gånger) hinner sätta upp en gipsskiva en dag...så är det också ett steg närmare.

Lycka till!
 
Bra inlägg, DM, för jag har just förläst mig på Mia Skäringer (ni vet, hon humortjejen) som menar att man inte ska bry sig så mycket om sånt där som pengar, prylar och fint boende för man ska umgås med barnen istället.

Ovanpå det kom en kompis (som redan bor i ett stort fint hus) och sa att vi är galna som flyttar från vårt lilla trånga hus till ett nybyggt, för nu kommer våra tre barn aldrig att få chansen att resa utomlands, för våra pengar kommer att vara slut.

Jag som känner att jag gör det här FÖR BARNEN lika mycket som för vår egen skull, börjar undra om det kanske är vettigt att lägga ner så mycket tid på något som stjäl tid från vårt umgänge i familjen?!?

Men så kommer 8-åringen och kryper upp i knäet på mig framför datorn och säger "Mamma, får jag kolla en gång till på hur vårt nya hus ska se ut?" och visar sig vara en oanad arkitekttalang som inte har några svårigheter att begripa sånt abstrakt som planlösningar och ritningar. Då känns det bra, för då är det inte bara min man och jag som gör det här, utan även barnen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.