Hej

Första inlägget här. ;)
Vi står inför en kommande badrumsrenovering och har en fundering kring det här med att byta ut det gamla (vattenburna) värmeelementet mot en handukstork. Efter att ha sökt på forumet förstår jag att det är möjligt att koppla in torken på befintligt system. Eller?
Går det bra att koppla in en vanlig termostat (från ett element) till handukstorken?
Räcker värmen från handukstorken till att värma upp badrummet?
Badrummet är ganska litet, ca 4 m2.

MVH Sonny
 
Det beror på vilket element som satt där innan var det ett enormt element så räcker den nog inte. Du har ju också olika storlekar på torkarna en mindre värmer mindre såklart. Vilken effekt etc de avger ser du hos tillverkaren och även hos tex rinkabyrör.

I övrigt är de som ett vanligt element, men köp en NY termostat som matchar och är fräsch och ny ;)
 
Man får helt enkelt välja en handdukstork som orkar med att värma lite... de flesta har enbart tillräckligt för att värma handduken..

Vi valde att ta bort elementet (men behöll en dosa ifa vi skulle ändra oss.. eller om vi märkte att det blev för kallt första vintern..).. än så länge fungerar det bra .. vår handduksvärmare går att reglera i fyra eller fem steg.. men inte enligt grader.. så att säga :)

MVH Sandra
 
Tack för återkopplingen. Ska även konsultera VVS-killen.

/S
 
Hej!

Hur blev det med er handdukstork? Vi tänkte också byta ut elementet i vår dusch i källaren, men är osäkra på att hitta någon med tillräcklig effekt. Tacksam för input!

/Elin
 
Hakar också på...
Vårat element i badrummet är bortmonterat innan vi flyttade in. Man ser det pluggade röret under badkaret.
Elementet ersattes av elgolvvärme.

Nu till det dumma enligt mig:
Huset har vattenburen värme där vi eldar samt har solcell på taket som värmer acctanken.
Är det inte rätt så korkat att då ta bort elementet med "gratis värme"?
Min plan är att ansluta handduksvärmare på den pluggen.
Gärna någon med hyffsad effekt så även övriga rummet värms.

Någon som har tips på handdukstorkare till "rimligt" pris?
 
Vad är rimligt pris för dig? Har du en rörbock kan du ju i princip köpa kromat rör och bocka själv. En FMM som jag köpte kostar typ 2500:- Sen tillkommer en del anslutningar och termostat (iofs ej nödvändigt men...)
 
Jag har rekomenderat dessa i andra trådar innan och gör det igen.
http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1404

De är snygga, prisvärda och ger bra med effekt (de vita).

Jag har en stor och en liten i min tvättstuga/relax i källaren. 16m2 och det räcker med råge även när det var som kallast.
 
puu skrev:
De är snygga, prisvärda och ger bra med effekt (de vita).
Är det skillnad på värmeavgivning beroende på färg??

/Elin
 
v-g skrev:
Vad är rimligt pris för dig? Har du en rörbock kan du ju i princip köpa kromat rör och bocka själv. En FMM som jag köpte kostar typ 2500:- Sen tillkommer en del anslutningar och termostat (iofs ej nödvändigt men...)
Ok, rimligt pris var lite klantigt formulerat..
Prisvärt är nog mer jag är ute efter!

2500 räknar jag med minst.

Tack för alla tips!
 
Jag tycker min FMM var prisvärd och mycket robust. Man vill ju inte ha nåt räckel heller som pajjar väggen första det gör.

Dock köpte jag en lite större FMM än vad jag tänkte annars tror jag man klarar sig med 2000. Kopplingarna är i prisläget runt en 500 sen tillkommer termostat+hus. Men kör du shuntat kan du ju iofs skippa denna delen.

Två st återledningsventiler duger gott så kan man stänga om man nu "måste" plus att det inte ser så dumt ut.

Allt köptes från Rinkaby såklart :)
 
kloka_elin skrev:
Är det skillnad på värmeavgivning beroende på färg??

/Elin
Japp, den vita avger mer värme än den kromade.

Det har något att göra med strålning mm, det är därför alla termosar är i rostfritt.
 
Dock är inte vitt mycket bättre än rostfritt. Vill man ha bra värmeavgivning är det svart man ska satsa på ;)

Dock kan färgen även vara isolerande så hur det fungerar i ett verkligt scenario det är svårt att testa utan labb. Troligt är skillnaden högst minimal!

Detta kallas emissionsfaktor och ska kompenseras för om man tex kollar med IR-kamera på metallytor för att få rätt värde.

Mao köp den du tycker är snyggast :D
 
puu; är torken från rinkaby rundad, eller är tvärpinnarna raka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.