Jag har på två ställen fått rådet att använda montageskruv 4.2x13 mm med borrspets för att fästa ihop stålreglar. Jag är dock skeptisk till detta, för den skruven bygger så mycket att gipsskivorna ofta knäcks när man drar i en gipsskruv i närheten av ett sådant fäste.

Ett sätt kan vara att med färg eller annat sätt markera på skivan var skruvarna finns och sedan ta ur skivan lite på dessa ställen, men det blir ju en oändlig massa merjobb. Det måste finnas ett bättre sätt eller en bättre skruv. Hur gör man?
 
Milkshaken
Det finns speciella tänger för detta.. Man pressar ett litet hål genom bägge samtidigt med en tång och då gör det att flänsarna viks inåt . På så vis så sitter dom fast i varandra utan att det bygger nåt utåt... Hör med din lokala uthyrningsfirma om en sån tång.. (Kommer inte ihåg namnet liksom)

Annars behöver du inte vara orolig för att använda dom montageskruvarna.. dom bygger så lite utåt.
 
  • Gilla
VillProvaSjälv
  • Laddar…
Det lät intressant det där med tången. Någon annan som också känner till detta och kan berätta mer?

Jag är mycket orolig över montageskruven, för jag har knäckt flera gipsskivor enbart på grund av den. Såvida inte du känner till en skruv som bygger mindre än den jag köpte på Beijer. Är denna kanske plattare? I så fall har de ju blåst mig.
 
Den tången ser ju fin ut. Märkligt att ingen på byggvaruhusen kunde informera om den. Finns den på säg Beijer, Optimera eller dylikt? Hittar inget på deras sajter.
 
Milkshaken
Den jag har jobbat med såg lite annorlunda ut, längre skaft och rakare huvud,,, Men den hade ingen utväxling,, verkar som att denna har det, vet inte om Beijer har den, kollade deras hemsida, men det bästa är om du går in till dom direkt, dom kan säkert beställa hem, beijer säljer ju Gyproc oxå..
 
Fick svar från Beijer: de säljer den för det facila priset av 1690 kronor. Låter mycket för något som nyper ihop två plåtar.
 
Båda är skit men används, motek däremot har en knubbig loppa med riktigt flat skalle för PH2 som funkar finfint, har inte rätta namnet eller länk till sida dock..
 
ulsaulsa skrev:
Ingen som känner igen sig i problemet att skivan knäcks när man drar i en gipsskruv nära en regelskarv med en montageskruv?

Någon som vet om denna montageskruv med vass spets bygger mindre än denna med borrspets?
Om man skruvar en bit i från montageskruven så brukar det gå fint!
 
Redigerat:
Tång är det bästa. Är du lite händig kan du slipa till en egen av nån gammal polygrip eller liknanade. Fram med vinkelslipen och en borrmaskin...slipa till en "nål" i den övre käften och borra ett något större hål i den undre käften.
 
kan du inte skruva innefrån väggen om man så säger, så spetsen kommer ut mot skivan så spetsen sjunker in i skivan?
Tången är som sagt skit dyr om man bara ska göra 1-2väggar. :)
 
tången finns på ahlsell.. hur bra som helst
du kan lugnt använda 13 mm montageskruv, dom sjunker in såpass i gipsen. detta kommer du inte äns märka.
att vi snickare använder tången beror på ackordet vi har. går 4 ggr fortare minst.
mvh
snickar estwing
 
Om du har för mycket tid kan du ju popnita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.