Hej!

Jag är spekulant på ett nybyggt hus som enligt mäklaren ägs av en privatperson som byggt huset i rent spekulationssyfte. Det är inget kataloghus utan är ritat av personen som äger huset. Det är ett fantastiskt fint hus och ger ett mycket gediget intryck och priset känns mycket lågt. Priset känns till och med så lågt att jag undrar hur han lyckats hålla nere produktionskostnaden till det pris jag kan få köpa det för och samtidigt tjäna pengar. Det gör mig lite orolig att byggherren "fuskat" lite med material och sånt utan att egentligen ha någon fog för min misstanke. Vad borde jag kolla upp för att lindra min oro? Självklart kommer jag låta besiktiga huset innan jag skriver under något men räcker det? Nedan en lista på vad jag själv kommer på.

- Ritningar
- Kontrollplan
- Isoleringstjocklek - eller räcker det med att läsa energibeiktningen när den väl är gjord?
- Regeldimensioner
- Isoleringsmaterial

Finns säkert mycket mer och kanske är jag paranoid men men men... Jag vill i alla fall känna att jag undersökt det jag kunnat.

/Maxen
 
Mikael_L
Har han inte varit smart nog att fotografera under byggtiden?

Du kan iaf kontrollera om det finns beräkningar gjorda av byggingenjör, så det inte finns för klena dimensioner som han höftat i med själv.
Å andra sidan, är huset en fyrkantig låda med färdiga takstolar från fabrik ovanpå så finns det inte så mycket att beräkna... Om takstolarna är dimensionerade av leverantören.

Du kan fråga och kolla lite ang grunden med.
Vilka markförhållanden det är, hur schaktbotten var, fylle, packning markduk, dränering och allt sånt. Har man ingen alls koll så gör man lätt bort sig där.
 
Redigerat:
Självklart skall alla intyg vara på plats:
Våtrumsintyg (av godkänd montör), Säker vatteninstallation (av godkänd montör), Intyg från elektriker med isolationsprovning och jordfelsbrytarkontroll, injusteringsprotokoll ventilation, sotarintyg på imkanal och ev. skorsten, provtryckningsprotokoll på vatten och golvvärme, injusteringsprotokoll värme, energibehovsberäkning, slutintyg från kommunen, byggfelsfärsäkring m.m. Fattas något av dessa papper kan det vara ett tecken på att allt inte är så bra som det ser ut.

Jag vill bara avsluta med att ALLA varningsklockor ringer hos mig på ett sådant här hus. Var dubbelt så noggrann i dina kontroller och vid minsta tvekan om allt står rätt till: hoppa av!
 
Hej!

Nu har jag ingen info alls om just ditt objekt men jag har bekanta som byggt hus i spekulationssyfte. Det jag vet de gjort för att hålla nere produktionskostnaden är att tex. köpa vitvaror/kök/badrum/kakel-klinker etc. vid konkursutförsäljningar och liknande. Det blir ju inte sämre kvalitet för det men man kan hålla ner priset!

Dessutom bygger man ofta ganska mycket själv i dessa fall och då räknar man inte alltid all tid i pengar... Så den vinst man gör vid försäljningen är ofta den "lön" man tar ut för nedlagt arbete.

Jag har naturligtvis absolut ingen koll på det huset du tittat på men detta KAN vara en del i förklaringen kring varför huspriset kan hållas nere.
 
Som Volvo säger. Varningsklockorna ringer.

Om han nu lyckats hålla nere prod. kostnaden så att huset går att sälja billigt. Varför säljer han då billigt? Om huset är ett spekulationsbygge så verkar det ju mer naturligt att försöka maxa vinsten. När man säljer ett hus man faktiskt bott i eller tänkt bo i så kan det kanske göras fynd ibland med säljare som prioriterar annat högre än maxat pris. Men ett hus som byggs av affärsmässiga skäl..

Saker som låter för bra för att vara sanna är oftast inte sanna.
 
Att han skulle ha "fyndat" på material till huset så att det avspeglar sig i ett lägre utgångspris / försäljningspris ? Eh... inte så troligt.

Vad du behöver är en byggnadsingenjör (eller liknande), som kan ställa frågor om objektet. Just det du nämner, hur ser ritningarna ut, vad har man använt för material etc etc. I första läget skulle jag säga att en besiktningsman är mer eller mindre onödig. En sådan tittar normalt inte på sådant som du behöver få veta.

Kanske är priset lågt satt för att han överskridit sin budget och sitter på pottan! Kanske inte så troligt men orsakerna till det låga priset KAN ju vara flera.
Lycka till hur som helst.
 
I vårt letande för ett par år sedan stötte vi på något liknande. Stort, fräsht, nybyggt, bra läge och ett mycket lågt pris. När vi fingranskade huset var det inte så välbyggt som vi tyckte vid första anblicken. Vi kände också att säljaren var jobbig och gärna ville ha ett finger med i spelet efter överlåtelsen... Detta var hösten -06, huset skulle vara färdigt före jul. Huset är fortfarande till salu och fortfarande inte helt färdigt. Känner att vi gjorde rätt...
 
Mikael_L
volvo skrev:
Självklart skall alla intyg vara på plats:
Våtrumsintyg (av godkänd montör), Säker vatteninstallation (av godkänd montör), Intyg från elektriker med isolationsprovning och jordfelsbrytarkontroll, injusteringsprotokoll ventilation, sotarintyg på imkanal och ev. skorsten, provtryckningsprotokoll på vatten och golvvärme, injusteringsprotokoll värme, energibehovsberäkning, slutintyg från kommunen, byggfelsfärsäkring m.m. Fattas något av dessa papper kan det vara ett tecken på att allt inte är så bra som det ser ut.
Har han byggt så mycket som möjligt själv, för att hålla ner kostnaderna så finns naturligtvis inte alla dessa intyg.
Slutintyg måste givetvis finnas, annars är det bara att hoppa direkt och börja leta annat objekt.

Jag vill bara avsluta med att ALLA varningsklockor ringer hos mig på ett sådant här hus. Var dubbelt så noggrann i dina kontroller och vid minsta tvekan om allt står rätt till: hoppa av!
Jag vet av flertalet tidigare inlägg av volvo, att volvo utgår ifrån att självbygge går sämre blir dyrare osv än vad självbyggaren tänkt. Tom så dåligt att det inte behöver bli billigare än hus från husleverantör.

Själv utgår jag ifrån tesen att en självbyggare kan göra ett lika bra jobb som yrkesmännen, att ett självbyggt hus kan bli flera hundratusen billigare än ett färdigköpt likvärdigt och att kvaliten kan bli minst lika bra.

Men observera att jag skriver kan hela tiden, för givetvis kan man även misslyckas med alla dessa delar också.
Men volvo har i egenskap av att vara kvalitetsansvarig antagligen sett många byggen, hört om ännu fler och har säkert god anledning att skriva som han gör (för visst är du en han?;)).

Om jag skulle bygga i spekulationssyfte för att direkt sälja av med vinst, så skulle jag ana att jag kommer få lite "bevisbörda" om huset goda konstruktion. Så jag skulle ta mycket bilder, dokumentera mycket, materialval osv. För att slutligen vara så transparent som möjligt vid försäljningen.

Om denna säljare inte har gott om dokumentation kring sitt bygge att visa upp så är han:
1. Slarvig och lite dum.
2. Vill dölja hur det ser ut bakom ytskikten.
Försök att ta reda på vilket.
Ta hjälp av experter på byggteknik. En kunnig KA kan säkert vara en OK expert att anlita för en analys av byggets kvalitet.

Slutligen kan prissättningen bero på många saker, så jag skulle kanske vågat mig på att fråga säljaren varför. Fast man riskerar kanske att han vill höja priset om man säjer:
"Varför har du så lågt pris?" :rolleyes:
 
Nu framgår det inte var det aktuella huset ligger, är det på Djurgården i kungliga hufvudstaden eller i Norrlands inland? Om det är på mindre attraktivt läge kan jag visst förstå om han som säljare börjar få lite kalla fötter, har varit lite väl mycket skriverier om prisras och lågkonjunktur på sistone. (Sant eller inte, det får framtiden utvisa..) Läget, ständigt detta läge...

Men som redan konstaterats tidigare i tråden, är priset för bra för att vara sant så är alltid en lagom paranoid inställning en tillgång i sammanhanget. Förvisso som alltid när det kommer till att köpa hus, men i synnerhet i det här fallet.
 
Se till att få alla intyg och ritningar INNAN du köper huset. Gå inte på några söta ord att du kommer få allting och att han har allting ordnat. Tänk på att ju mer avancerade detaljer med massa säljande krimskramsskit som spottar, värmeslingor etc desto mer finns det att undersöka. Det tar lång tid och kostar mycket att leta ledningsfel när du inte vet hur ledningen är dragen eller rörfel under golv och du vet inte var rören är... Kolla leverentörer, han kanske säger han gjort mycket men egentligen har någon baltfirma gjort allting... stöter på det ofta. PMa om intresse finns för hjälp.
 
Staffans2000
Mina varningsklockor ringer inte för att det är en självbyggare, tvärt om!
Mina farhågor gäller istället att han byggt huset just för att sälja det, vilket kan betyda att noggrannheten med osynliga delar/moment kan det ha varit lite si och så med.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.