Sedan några nätter tillbaka,så har en grävling familj börjat vända upp och ner på våran gräsmatta.
Vad jag har förstått så letar dom efter mat,och detta händer på nätterna.Dom var här i höstas åxo,
har sett dom några gånger.Frågan är om det finns nåt man kan göra????
He he...är det detta som är tjusningen med att vara villa ägare,katterna pissar ner ens altan,mullvaderna påtar upp jorden
och nu grävlingarna.Tacksam för tips
Mvh Henkka
 
Ja du befinner dig helt plötsligt i en levande miljö som delas med andra levande varelser. Grävlingarna äter ju sniglar och annat smått och gott vilket ju kan vara nyttigt för trädgården.
 
Kaliber 12 borde fungera!
 
Om de har bo i närheten av där barn kan tänkas leka så kan det var en bra idé att få tag på en jägare som skjuter dem. Grävlingar med ungar är inget man vill ha under huset när barnen leker runt omkring. Hur du får tag i en bra jägare för grävling vet jag inte däremot då det inte riktigt är mitt område.
 
Myter. Grävlingar är inte farliga för människor.
 
Vad som däremot är sant är att dom är farliga för husen :mad:
 
Var glad att det inte är en flock vildsvin som har hittat din täppa. Nåväl det finns grävlingfällor som du säkert kan få låna av någon jägare som hjälper dig med resten.
 
Nu fångade jag grannens katt i fällan, hade agnat med 1/4 pizza (Mexicana) och den var så när uppäten när jag kom hem från arbetet kl 22:30 i spöregn, väldigt jämmer och klag var det på katten i.a.f, troligtvis gillades inte Mexicana :D

Vid torpet har jag just tagit upp golvet och öst ut flera skottkärror med gräs i olika form av förmultning som grävlingarna byggt bo av, stay in hell damn badgers :mad:
 
När det gäller att få dem att flytta så brukar man rekommendera något som luktar starkt, t ex diesel på trasor. Så har man kontroll på det och kan avlägsna det så att man inte själv behöver flytta också.
 
Märkliga djur detta, jag ställde för några år sedan en tallrik med ammoniak i öppningen där grävlingen gick in.
Jag kunde knappt vara i huset själv, men gång på gång skramlade det till mitt i natten när grävlingen traskade över tallriken :mad:
 
Myter??? Har då inte lärt mig annat än att Grävling med ungar blir väldigt beskydande & lätt aggresiva. Och eftersom barn är nyfikna och göra ger sig ut på äventyr så kan det vara lätt att dom kommer för nära. KONTAKTA EN JÄGARE
 
Ring kommunen, de har grävlingsfällor.
Man brukar få lite katter och igelkottar iblnad men rätt som det är så fångas de in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.