Jag planerar att sätta en slavtank i ett hus som ligger en bit ifrån mitt pannrum och mitt bostadshus.

Vilken diameter behöver man på en kopparrörskulvert om man skall ladda en tank på 500 liter 22mm,28mm?

Jag tänkte koppa denna på via en extern värmeväxlare så att det nya huset får ett eget system, eventuellt glykolfyllt. Nån som har gjort nått liknande?
 
Du klarar dej gott med en 2x22, En grövre ökar bara förlusterna o höjer kostnaden..
Är det stor höjdskillnad mellan husen/tankarna??
Om inte tycker jag du ska skippa vvx o bara köra med en cirk.pump o pumpstyrning, Kan va värt att tänka på om det är höjdskillnad är att det kan bli självcirkulation o då behöver du en ventli som stänger efter avslutad laddning..

Kan även va ide att montera in strypning vid tanken i huset så flödet kan sänkas samt att gå upp i dimension sista biten innan tankarna för lägre flöde..
 
Jag vill ha en värmexäxlare av två skäl, en del av ledningen fram till huset kommer att gå på logen av ett stall och där kan det frysa vid strömmavbrott och liknande.

Mitt system är redan ganska stort i för hållnande till min exp. tank och jag vill inte att den blir för liten.
 
Ok då förstår jag, Men en 2x22 räcker ändå bra o det kan ju ändå va ide med strypning på kulverten för mindre omrörning i acktanken i pannrummet..
Även vvx bör va rätt stor så den hinner överföra värmen för att få så låg retur som möjligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.