Grannfastigheten som fn. ägs av ngn byggftg försöker sätta upp 2, enligt övriga i områdets boende, för stora hus på aktuell tomt - har i dagarna frågat grannskapet om de får påbörja borrande för bergvärme (för 2 fastigheter) Med andra ord två borrhål på vardera 180 m. Det ena huset är på plats med har "byggförbud" det andra har en platta på mark, men utan bygglov.

Frågan gäller egentligen bara vad man ska godkänna, vilken påverkan har vi som granne med den aktuella fastigheten?

Kan en grannes borrning skada ngt på närliggande fastighet?

Vi har kommunalt vatten och avlopp.
 
Det verkar märkligt att det är aktuellt med borrning och det inte finns bygglov. Det är annars Miljöförvaltningen som ger tillstånd för borrning, kan inte tänka mig att det finns tillstånd för borrning i ovan nämnda fall. När det gäller borrning och annan verksamhet under markytan äger inte fastighetsägaren marken "under jord" dvs det krävs tillstånd för att borra djupt. Borrningen i sig skadar inget på grannar, men om det blir flera borrhål så tillåts inte dessa vara närmare än 20 meter från varandra tror jag,lite osäker. Så om du skulle vilja borra själv en dag så kan det bli så att du inte får tillstånd för att din granne har borrat för nära dig.
 
Ja - det är konstigt det här, personligen (jag är nyinflyttad) hade jag hoppats att byggaren haft en dialog med grannskapet - men det är nog för mycket komersiella krafter bakom. Bygglovet...det första innehåller två fastigheter som strider mot det mesta i detalj- och stadsplan. Det upphävdes av länsrätt, men byggherren fick då ett nytt bygglov (ett likadant) fast med den ena fastigheten.

Som sagt - jag hoppas det blir en lösning och jag undrar om de får borra för två fastigheter när det bara finns ett bygglov.
 
borrning för bergvärmen ingår inte i bygglovet. borrningen är ett annat tilstån som dom måsta söka hoss miljöförvaltningen. har dom fått detta så kan dom borra hur djupt dom vill & så många hål dom fått tilstånd för.

Sen spelar det inge roll om dom kopplar upp en eller tio fastigheter mot borrhålet.

komer borran 20m från där du eventuelt tänker borra i framtiden så är det lugnt/ inget att oroasig för. i annat fall kan du ju ringa kmunen o kolla om dom fått tilstånd
 
Finns det borrtillstånd så får de borra, har som sagt inget med bygglovet att göra.
Däremot kan du sätta stopp för borrhål närmare din gräns än 10 meter (hälften av 20 meter alltså) eftersom du själv (eventuellt) ska borra hål.
 
Tack för svar - Yttrande har gått iväg och vi får se om Miljöförvaltningen beaktar vår framtida borrning, dvs att byggaren håller sig på behörigt avstånd, oavsett borrhål.
 
A
BAS skrev:
Finns det borrtillstånd så får de borra, har som sagt inget med bygglovet att göra.
Däremot kan du sätta stopp för borrhål närmare din gräns än 10 meter (hälften av 20 meter alltså) eftersom du själv (eventuellt) ska borra hål.
Det är inte alls säkert att man kan stoppa någon annans borrhål helt. Man har möjlighet att yttra men det betyder inte automatiskt att det blir stoppat. Eventuellt kan det bli diskussion om att grada, luta, hålet från ditt tänkta borrhål.
 
Det som är viktigt är hur hålet ligger i förhållande till din fastighet och hur geologin ser ut för om du bor nedanför deras hål och de i sin tur har fastigheter ovanför så kan vatten komma med självtryck och sådant markvatten får de inte skicka i kommunala VA.
Dessutom ska deras hål inte komma in under din fastighet samt ligga min 10m från deras tomtgräns.

Dessutom om firman som de använder för borrning kan ju du be om de kan ge dig ett bra pris på borrhål o fodring o slang...kanske en hel installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.