Hej jag undrar om någon har koll på pelletspannor alt om det finns någon uppdaterad test (jag hittade en från -05)
Har en Ecotec brännare i min gammla kombipanna som inte harmonerar.
Hade planer på en ny bervärmeanl, men det skulle inte fungera...
Skall nu leta upp en lämplig pelletspanna och hoppas på lite vägledning och tips.

MvH Wålle.
 
Eftersom du skriver pelletspanna så antar jag du menar integrerade modeller. Kolla upp Fröling P2, den har fått fina utmärkelser.
 
_ap_
Jag som ligger inne med Frölings netto prislista ;) kan meddela att en 20kW P2 kostar 5772 Euro,
sen är dom ju lite som en BMW så utrustningslistan kan göras lång.
Min tyska är inte den bästa men jag tror att du för 908 Euro får fullständig sotnings automatik.
Lambdastyrning är standard.
 
Jag har en brännare redan och skall investera i en panna till den bara.
Typ Nibe pellux eller Effecta 220 några erfarenheter av dessa? eller andra alternativ?
 
Nja nått nyare test på pannor är inte gjort, Möjligen då att det går kolla SP men det har o andra sidan inte kommit så många nya pannor..

Du har ju en bra brännare o den ska du inte byta bort, Thermia/ariterm biomatic 20 panna passar oxå bra till din brännare då det är istort sätt samma brännare (samma konstruktör till båda)
Nu vet jag inte vad biomatic pannan kostar utan brännare men därimot så finns den pannan med i testet där den har en årsverkningsgrad på 85% vilket är mycket bra då sommaren inte är effektivt för en panna...
Den pannan går få med spaksotning nu om det inte är standard (på 30 kW biomatic är det standard nu iaf) o med en asklåda på 50 liter rymms aska från 1500-2000 kg pellets om brännaren är rätt justerad, Föresten det rymms nog ändå mer aska i lådan då den har askkomprimeringsfunktion nu vilket är en spak som man drar i för att packa askan... :)
Så här ser den ut http://www.ariterm.se/13_Pelletspannor

Annars finns ju typ pellux, Combifire m.fl
Såg en firma som tog 25625:- inkl spaksotning för en janfire/combifire panna o det är samma panna som din brännare är P-märkt med...
 
Redigerat:
Är biomatic mer lämplig till min brännare än pellux?
Ang Janfire finns den på nätet eller lokat hos dig för det priset?
 
H
Biomatic och Effekta ligger i en högre prisklass än Nibe pellux. Pellux är nog i första hand avsedd för framåtbrinnande brännare och du har ju en EcoTec. CTC säljer också pannan till Ecoflex separat, då heter den EasyFlex. Det kan också vara ett alternativ för den borde passa till EcoTec brännaren. EasyFlex har stor asklåda men ingen automatsotning.
http://www.ctcvarme.se/
Italientillverkade Combifire - Janfire (samma panna) skulle jag nog inte fundera på. Priset är inte billigare och en svensktillverkad panna borde ha längre livslängd.
 
Wålle skrev:
Är biomatic mer lämplig till min brännare än pellux?
Ang Janfire finns den på nätet eller lokat hos dig för det priset?
Båda funkar med uppåtbrinnande brännare enligt nibe iaf men jag skulle nog kolla in janfire/combifire oxå då den bara är 4300:- dyrare än pellux men har spaksotning, Det enda som är synd är att den inte har asklåda men det går ju bygga en själv som man bara ställer in i pannan..
En fördel är att brännaren alltid får sitta fastmonterad på pannans lucka/dörr vid asktömmning..

Igår sökte jag efter pris på biomatic åt dej o då va det en firma söderut som sålde den för 25625:- o jag tror det va inkl frakt, Biomaticen tog dom 33000:- för vilket är i mesta laget..
Men vad du än gör så pressa priset för nu är det köparen marknad på pellets, Här uppe får man 10-15% rabbat nu..
En kompis köpte en biomatic 30+ inkl spaksotning för 60000:- för en månad sen o den är rek.pris 73000:-, Lagren är fulla av pannor nu o dom flesta säger upp folk då försäljningen är noll...
 
Japp jag skall göra vad jag kan nu när jag har lite köyy på benen ang detta..

Kommer tillbaks med fabrikat och pris:)

Tack så mycket för hjälpen.
 
Om biomaticen kostade 25625 vilken kostade då 33000?
Fick pris på en Bio för 27000:- inkl frakt men där går det att pruta.
 
Wålle skrev:
Om biomaticen kostade 25625 vilken kostade då 33000? Fick pris på en Bio för 27000:- inkl frakt men där går det att pruta.
Sorry det va janfire/combifire som firman skulle ha 25625:- inkl spaksotning, Biomatic gick på 33000:- på ett ställe men om du får ner den under 27000:- så tycker jag du borde ta den.. Det är en mycket bra panna kan jag garantera.. :)
 
Har fått pris på Effecta 220C på 27900:- fraktad till dörren. Skall beställa den under veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.