Tjenare. På Fredag slutförs vårat husköp och vi flyttar in :) Direktverkan de el känns inte som ett alternativ och en investering skall göras omgående (innan kylan).

Huset är ett 1 1/2 plans villa ifrån tidiga 1900-talet eller kanske ännu tidigare, ombyggt och tillbyggt 1980-90. ca 100m2 + 54m2 (snedtak osv i sovrum på övervåning). Vattenburet system, tidigare har det funnits luftvatten pump, sitter nu en gammal kombipanna el/ved/olja ifrån 1980. Enl. info har uppvärmningskostnaden med 1 person i hushållet varit på 25000kr.

Har pratat med Serivce-poolen en stund idag över telefon och som det ser ut så lutar det åt jordvärme av den enkla anledningen att vi har plats att gräva ner slang under en åker, och jag har en mycket snäll vän som gärna gräver med en maskin ifrån hans jobb om han får stanna över natten med ett lock öl i knät:cool: Enligt han jag pratat med på servicepoolen bör då notan hamna på ca 80.000kr om slangen ligger klar när de kommer ut, ca 60.000kr för pannan och 20.000 inst, möjligen kan jag få rabatt genom en vän inom branchen. (skall höra av mig nästa vecka så skall han titta ut och räkna lite mer exakt).

Luft vatten verkar gå bort då det känns som att det handlar om samma pengar om inte mer än jordvärme samt att det då inte skulle vara riktigt lika effektivt, dessutom skulle väl pumpen behövas byta ut efter ca 20 år?.

Pellets??? Har ingen som helst koll på detta, men det verkar vara en billig installationskostnad, dock lite jobb och hur är det med driftkostnaden med detta?

Vad tycker ni då? Är jag på rätt väg med jordvärme, eller skulle luftvatten eller pellets vara rätta vägen? Finns det andra ännu bättre alternativ? Bergvärme går ju bort pga installationskostnaden och den marginella skillnaden mot jordvärme.

Hoppas på snabba svar då det redan börjat snurra.

Mvh Andreas
 
Planen med vp låter bra, lite dyrt bara - skulle inte betala ett öre över 70 000:- om slangen redan låg på plats.
En standard-vp kostar lite över 40 000:- och övriga detaljer runt 10 000:- vid köp via internetbutiker.
 
Ja det låter väl inge vidare att han skulle vara så dyr då, frågan är vad det är för värmepump han tänkt sig då. 60.000 sa han iaf, skall bli intressant att få lite papper i morgon på vad han tyckte var intressant för mig.

Satt och kikade lite på Nibe.se nu. Måste väl duga med Nibe 1135 (utan varmvattenberedare) då det redan finns en sådan relativt ny i huset.

Behöver jag 8kw eller 10kw? De kostar 50.625kr och 53.625kr.

Hur kan jag få servicepoolen att dra ner priset på installationen + material ytterligare? Att själv handla via internetbutiker är inget för mig då jag inte har någon koll på vad som behövs.
 
Då det ju uppenbarligen finns en fungerande skorsten i huset, så varför inte satsa på en ny panna med pelletsbrännare?

Med jordvärmen så är grunden till uppvärmningen fortfarande el. Och el kan vi använda till smartare saker än uppvärmning. Att elpriserna långsiktigt kommer att öka är väl alla överens om.

Jag tror att du skulle kunna få en bra pelletsanläggning installerad för ungefär halva den summa du anger för jordvärmen.

Ytterligare en aspekt att ta med är ju husets ventilation? Är det självdrag idag? Vad händer om du slutar värma skorstenen?
 
Det är självdrag i huset idag ja. Hur det är med skorstenen har jag faktiskt ingen som helst aning om. Visst går priset på elen upp, men det gör väl det med pellets också eller;)

Frågan är om jag har plats i pannrummet för en pelletsanläggning. Pannrummet är i ett utgrävt utrymme under huset, med ingång utifrån. Plats för pellets skulle iofs finnas i ladan, blir lite kånkande bara.

Jag vill ha precis som alla andra, den effektivaste anläggningen till minsta möjliga kostnad.

Om man väljer värmepump, vilka skall man gå på? och hur stor?
 
Den varma skorstenen skorstenen sköter också ventilationen. Slutar du använda den, så bör du också se över ventilationen.

Pelletspriset är numera ganska stabilt, och följer inte elens svängningar.

Vad värms det upp med idag? Finns det inte en gammal oljetank?
Finns det plats för en panna idag, så finns det väl det imorgon också? De blir ju inte större. Förr mindre.

Om du räknar med en förtjänst på 80 000 kr för pellets i jämförelse med jordvärmen så har du ju en riktigt bra timlön för att sköta en pelletsanläggning..
 
Visst finns det en gammal kombipanna, dock ingen oljetank, har funnits en gång i tiden. Det är mer pelletstanken? jag trodde tog plats.

Tilluftsventiler kommer sättas in på besiktningsmannens uppmaning. Har som tur var även här vänner som ställer upp :) Synd att jag inte har någon som säljer och monterar värmepannor :(

Idag är det som tidigare nämnt direktverkande el som värmer upp huset.
 
Där oljetanken stod får väl ett pelletsförråd plats?
Sedan kan du få pelletsen via bulkbil direkt i förrådet.

Tilluftsventiler är ju bra. Men det behövs ju frånluftsventilation också för att få en fungerande ventilation.

Självfallet är det ju ni som har besluten i er hand, men överväg alternativen noga.

Vi slängde ut en gammal oljepanna när vi köpte vårt nuvarande hus för fem år sedan, och installerade en pelletsanläggning. Det är något vi absolut inte ångrat. Hela anläggningen är dessutom redan betald i jämförelse med dåvarande uppvärmningskostnader.
 
Jo självklart övervägar vi alternativen. Det är väl därför jag skriver här och ber folk som redan gjort sina val om råd ;)

Jovisst då borde det väl finnas plats. Ska ringa servicepoolen och några andra installatörer nästa vecka så får de komma ut och räkna samt ge mig prisförslag osv.

Finns det fler som har något å säga så skriv på. Har inte betsämt mig förens jag har köpt en anläggning.

Mvh Andreas
 
andreas_gbg_ skrev:
Ja det låter väl inge vidare att han skulle vara så dyr då, frågan är vad det är för värmepump han tänkt sig då. 60.000 sa han iaf, skall bli intressant att få lite papper i morgon på vad han tyckte var intressant för mig.

Satt och kikade lite på Nibe.se nu. Måste väl duga med Nibe 1135 (utan varmvattenberedare) då det redan finns en sådan relativt ny i huset.

Behöver jag 8kw eller 10kw? De kostar 50.625kr och 53.625kr.

Hur kan jag få servicepoolen att dra ner priset på installationen + material ytterligare? Att själv handla via internetbutiker är inget för mig då jag inte har någon koll på vad som behövs.
Om du ska använda nuvarande vv-beredare så måste det gå att docka vp mot den - du vill ju få billigt varmvatten också.
Tippar på att en vp på 8kw skulle bli bra. Ring till elleverantören och kolla förbrukningen för tidigare år.
En Nibe 1225-8 med inbyggd beredare kan du köpa för 42000:-: http://www.bynor.se/product_info.php/cPath/21_31_431_432/products_id/245
 
Röstar på jordvärme.

Ta dock in flera offerter från olika firmor så hittar du nog rätt prismässigt.

/Mikael
 
Jag hade kört på Jordvämealternativet (24/7) :)

Och jag gjorde även den installationen själv oxå.

Jag resonerade såhär, Att behålla olja/El var helt uteslutet,
Mitt val för värmepump var ganska enkelt, jag vill ha ett värmesystem som sköter sig själv, varför behöva tänka på att köpa pellets, fylla på stapla säckar sopa och städa, skiten dammar ner överallt osv, för mig känns det helt förlegat att elda själv på 2000talet. så värmepump va för mig ett enkelt val, att det blev Jordvärme var för att jag hade plats samt att det är långt ner till berg (25-35 Meter= dyr inst med foderrör) Sen är ju en konstant fuktig lertomt ganska bra att lägga slangen i.

Att tänka på vid grävning oavsett hur bra kontakter man harr på grävare, är att det tar tid att gräva ner låt säga 500 m slang, samt att det blir ganska mkt sönderkört,
Det finns maskiner som plöjer ner slangen, det går fort de lägger 500 m på en dag och det blir minimalt söndekört. Snackade med en kille som har egen grävmaskin, han köpte ändå in slangjobbet från en firma som plöjde ner slangen pga av att de går det så mkt fortare, bara ett tips.

Nu har jag kört anläggninggen i 3 år och är grymt nöjd,
Innan så gick det åt ca: 6000 Kwh + ca: 4kbm olja / år,
nu gör jag slut på totalt 5-16 000 Kwh / år
jag har alltså bytt 4 kbm olja mot 10 000 Kwh el.
Med den kalkylen är man rätt nöjd.

Anläggningen sköter sig själv dygnet runt året runt, den är tyst och ren, och hel problemfri.

Så tänkte jag, det är mina egna tankar och lösningar och jag är helnöjd.
 
Du kan (med stor sannolikhet) sätta pelletsbrännare i befintlig panna, och pröva denna vinter så kan du fundera över hur du skall göra sedan. Det finns säkert andra saker med huset som du kan lägga ner tid på. :)

"Så gjorde jag och jag är helnöjd" skall man tydligen avsluta med, så då gör jag det också.
 
-MH- skrev:
...
...
Det finns säkert andra saker med huset som du kan lägga ner tid på. :)
...
Det är ju därför Andreas bör satsa på jordvärme. ;)
 
robertdigital skrev:
Det är ju därför Andreas bör satsa på jordvärme. ;)
Just värmeanläggningen tycker jag han skall göra minsta möjliga med just nu, för alla sådana stora projekt tar tid och tankeenergi. Och pengar...

Tapetsera om ett rum istället Andreas!

Oj, såg inte förren nu att det är i värmepupmsforumet. Ursäkta mig, hade jag vetat så hade jag givetvis inte ifrågasatt den nya bländande tekniken! Andreas kanske kan återkomma i bioenergidelen om han vill veta mer? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.