Efter att ha tittat tillbaka på bilderna vi tagit på vår grundläggning känns det som att dräneringen ligger för högt.

Slangen ligger på det högsta stället bara en decimeter under markytan, på de övriga ställena ligger botten på rören i samma höjd som underkanten på L-elementen, är det ok eller ska slangen egentligen ända ner till underkanten på det djup vi fyllde upp från?
 
Dräneringen ligger för högt.
Jag tror att det är bäst att låta den ligga, om du sänker den finns det risk för sättningar. En möjlighet är att lägga en ny dränering på rätt nivå, lite längre ut.
 
Suck, jag anade det. Då gäller det att ta kontakt med grundläggaren och se vad reaktionen blir. Finns det någon beskrivning eller branschpraxis någonstans som beskriver hur dräneringen skall göras så att jag har något konkret att komma med?
 
I
wintermania skrev:
---
Finns det någon beskrivning eller branschpraxis någonstans som beskriver hur dräneringen skall göras så att jag har något konkret att komma med?

Det fanns i gamla Svensk Byggnorm (föregångaren till dagens byggnormer) 32:223 en rekommendation som var så nära bestämmelser som det gick att komma, lydande:

"Dräneringsledningar skall ha sådan vatteningtagningsförmåga och vattenförimngsförmåga samt läggas med sådan lutning och på sådant djup att ledningarna kan uppta och avleda de vattenflöden som kan förekomma. Ledningarna ska kunna motstå de laster och andra påkänningar som de kan utsättas för.
Dräneringsledningar som helt och delvis är förlagda 1,0 m eller djupare under färdiggjord markyta skall anordnas så, att ledningens funktion kan kontrolleras efter det att byggnaden färdigställts."

Sen kom tre detaljerade anvisningar som jag inte återger här.

Kontentan av dem är:
Vattengången ska ligga över en linje i lutning 1:2 från uk. grundläggning för att inte ursköljning och sättning ska kunna ske. Dvs, ju djupare ledningen ligger, desto längre ut från husgrunden måste ledningen ligga.
Högpunkten på vattengången ska ligga minst 25 cm under ök golv invändigt i byggnaden.
Spolrör ska finnas i högpunkten och på var 25 m om ledningen är längre än 25 m mellan högpunkt och dräneringsbrunn.
Markytan ska luta 1:50 ut från byggnaden inom tre m från fasadliv.

Skulle tro att samma regler gäller även nu.
__________________
Byggaren
 
Tja, en gammal hantverkarpraxis är ju att grundvatten måste förutsättas nå så högt upp som dräneringes lägsta punkt, under normala terrängförhållanden. Innebär att man i de allra flesta fall vill ha en dränering som ligger lägre än husgrundens lägsta punkt. Undantag förekommer men jag gissar att de är ganska få.

Beror naturligtvis lite på hur markförhållandena och konstruktionen ser ut just i ert fall. Är dräneringen gjord som funktionsentreprenad (TE) blir det lättare att hävda fel än om ni handlat upp en utförandeentreprenad.

Branschpraxis går möjligen att hitta i Boverkets byggregler, AMA eller typ "Husets ABC"-böcker.
 
Att inte gräva för nära grunden låter väldigt vettigt, vi har dessutom byggt på lera. Hur långt ut från grunden bör man hålla sig ungefär då? En meter eller nåt liknande?
 
Tyckte någon nämnde 1:2 - alltså med 22,5 graders lut från grunden. En meter ut kan man alltså gräva en halv meter.
 
Eftersom vi schaktade ut ganska djupt för bärlagret (ca en meter togs bort) bör alltså dräneringen ligga på drygt en meters djup och ca två meters avstånd från plattan om förhållandet 1:2 ska gälla?
 
Redigerat:
Har någon tid att svara på min följdfråga? :)
 
Du behöver inte dränera bärlagret. Det viktiga är det inte står vatten i makadamlagret. Alltså det kapillärbrytande lagret som brukar vara 15 - 20 cm tjockt.
Lägg en ny dränering strax under makadammen 60 -70 cm från grunden. Då dränerar det bra och du får inga sättningar i själva huset
 
Stort tack för hjälpen allihopa, nu tror jag att jag har lite mer kläm på hur det egentligen ska göras. Där fick jag tillbaks för att jag anlitade en oerfaren entreprenör... Jag återkommer med information när jag pratat med honom...
 
Här kommer ett par bilder från grundläggningen. Går det att tolka ut något av dem?
 
  • DSC01584 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01578 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I högpunkten skall dräneringens vattengång inte ligga över underkant dränerade lager.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.