Vi har byggt ett inglasat uterum. Längs ena kortsidan har vi tre skjutbara fönster samt ett inbyggt hörnfönster där vi vill ha någon form av gardiner. Vi har funderat på lamellgardeiner, men det är dyrt och kanske blir de för "djupa" - står ut för mycket från fönstren. Är det någon som har ett förslag på vad man kan ha?!
 
Vill ni kunna se ut eller är det mindre viktig? Det finns ju en plastfilm (vet inte vad det heter) som man klistrar på själva fönster.
Kolla här:
http://www.kelkoo.se/drilldown~100409923/Fonsterfilm


Eller varför inte vanliga panelgardiner? eller Långa fransgardiner?
 
Redigerat:
Tack för tipsen! Ja, egentligen vill vi ju kunna se ut... men det är väl insynsskydd vi främst vill ha. Ska kolla upp det där med plastfilm lite mer. Men då ser man väl inte riktigt ut vad jag såg när jag kollade upp det snabbt. Jag är inte så insatt i det här med panelgardiner. Går det att ha så pass många så det täcker nästan 3 m och kan man dra undan dem tillräckligt i såfall?
 
A
Panelgardiner finns i olika bredder, vanligaste jag sett är ca 40 cm, du skulle behöva 7-8 stycken sådana. Jag vet inte om det finns skenor med så många spår men om du har en skena med 4 spår och sätter två paneler i varje skena skulle du kunna dra undan så att de bara täcker 80 cm, dvs 220cm fritt.

Själv har jag 4 panelgardiner på 3 meter glaspartier mest för utseendets skull, men kan flytta dem till den halva av glaspartiet som vi för tillfället vill insyningsskydda. Panelerna är inte genomskinliga men tyget är ganska tunnt så inifrån känner man sig inte instängd.

Panelgardiner är inte speciellt billiga de heller...
 
Ok, var har du hittat en så lång skena, eller har du skarvat?
 
A
Nä, jag har inte skarvat. Jag beställde skenan på gardinaffär, inga konstigheter alls. Finns även i 3 meter som standardlängd på t.ex. willab. Kolla: http://www.willabtradgard.se
 
Vi kör med lamellgardiner. Prisvärda sådana finns här: www.rollodin.se
 
Jaha, då har jag bestämt mig. Det blev Ikeas panelgardinssystem faktiskt. Lite pyssligt med skenorna som skulle sitta i uppkant och nederkant på panelerna, men det blev riktigt bra. Tack för tipsen allihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.