Hej!

Pratade nyss med Trygg-Hansa (mitt försäkringsbolag) och dom hade inga åsikter utöver BKRs regler.

Det jag inte kan hitta där (mycket oerfaren) är huruvida jag skall ha dubbla våtrumsskovor eller om det är okej med en plyfaskiva med våtrumsskiva utanpå.

Jag har CC600 mellan reglarna och kommer INTE regla om väggarna. Således är jag inne på dubbla skivor. Men känns lite overkill med dubbla 13mm våtrumsskivor. Tänkte man kunde ha en annan skiva bakom. Vanlig gips kanske är okej med?

Tack och bock!

Hälsningar
Stefan
 
Kolla i Jons klistrade tråd "läs detta först" längst upp. Den innehåller det mesta.
Vilken typ av skivor du ska ha, enkla eller dubbla och vilken typ som passar för cc60 bestäms av resp. tillverkare av våtrumsskivan. Det finns skivor som kan användas enkla med cc60, men jag tror att de är lite tjockare, tex 15mm.
Du får inte ha pappersklädd gips, plyfa eller liknande bakom våtrumsskivan. Det framgår av BKR och Jons tråd.
Lycka till.
 
Redigerat:
Gyproc godkänner inte dubbla glasroc 12,5mm vid regelavstånd 600cc. Dom rekommenderar mig att regla om väggarna vilket inte kommer ske som det ser ut nu.

Tycker mig inte finna information o jons tråd ang vilka skivor som lämpar sig för olika regelavstånd.

Pratade med några kollegor som nyss byggt hus och där har snickarna från husföretagen använt OSB bakom ett lager våtrumsskiva; "det är fel, men blir bra" var deras kommentar.

Min far har också kört den varianten i hans hus. Men där plyfa med gips framför (nej, han har inte uppdaterat sig på vad som gäller sedan -79).

Är det pga mögel man inte får ha skivmaterial bakom våtrumsskivorna?
 
Liggande Aquapanel med limmade skarvar, eller LUX-skivor i minst 20 mm tjocklek funkar på c600.
 
Vart köper man aquapanel då?

Glasroc verkar dessutom vara ett AS att jobba med. Är det ren överdrift?

LUX har jag sett här någonstans...men den är ju lätt och ja..jag har svårt att lita på den. Den känns klen.

Minerit VT är ju ingen gratisskiva tyvärr, och den verkar inte heller finnas i 1200mm bredd.

Vad är mest ekonomiskt försvarbart? Jag har sett badrum som med gips och 30 år på nacken inte har en fuktfläck..så jag vägrar betala överpriser för våtrumsskivor som säljs med massa marginal bara för att man måste ha dem.

Det måste ju finnas något som är en bra kompromiss? Jag var nära idag att beställa glasroc - men blev avskräckt av att folk klagar på att det är jobbigt med glasfibern. Någon som har åsikter?
 
Redigerat:
Inget är positivt med våtrumsskivorna förutom att de är godkända, jag kör med vanligt gips i mitt badrum, inte godkänt men det är jag väl medveten om,
blir det ett läckage så är det inte skivans fel, det är tätskiktet.
 
T
Det är inte jobbigt att jobba med GlasRoc om man bara gör det en gång, annat är det när man jobbar med det dagligen. Då bör/ska man använda munskydd och helkroppsoverall.

För hemmabruk räcker det med en långärmad tröja om man vill slippa kliande armar.

Angående att man inte får ha vanlig gips är att det kan bildas mögel i pappen om inte tätskiktet är helt tätt.

Tycker själv att dagens regler är allt för stränga. Då kunde man lika gärna ha tvingat folk till att använda duschkabiner, så hade vi sluppit dom flesta vattenskador.

Om man vill snåla in lite så kan man köra endast GlasRoc i duschhörnan och vanlig gips i resten utav badrummet. Men då gäller inga försäkringar om det skulle hända något.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.