En fråga angående serviceskåpet och dess sladdar.
Går just nu en inkommande kabel 5G10, ut 5G10 till byggcentral.
Inom en snar framtid kommer en 5G6 gå in till huset. Sedan en egen matning till garaget också. 5G4 lr 6.
Men frågan är då om det går att lägga båda utgående på samma plint? Finns nämnligen bara 3st säkringar, 1st plintrad i skåpet (eldon nån standard modell)
Eller går skåpet att bygga om så att det finns en 3fas grupp till hus och en 3fas grup till garage?

Bifogar en dålig bild på skåpet om nån känner igen :surprised:
 
  • P7190068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga utan att sett insidan, men sitter det ingen DIN-skena i skåpet?
 
Nej inte det.. Sitter en helt vanlig kopplingslist/ sockerbit. Går självklart att byta till större men är det helt bra att köra hus och garage på samma 3fas grupp.
Huvudsäkringarna är på 16A.
 
Det beror på vilken typ av plint som sitter i skåpet, en del plintar är utförda för att man ska kunna lägga flera kablar på samma plint, bäst är dock om man kan säkra varje kabel för sig
 
Nog sitter de väl DIN skena i Eldon "standardskåp"? De är jag rätt så säker på.. Jag har då inte sett något nytt mätarskåp på länge som inte har dinskena.

Sätt 3 automater där för garaget.. annars måste du dra samma area dit som till andra utgående grupper.
 
Men 5G4 tycker jag inte du ska lägga, ta 5G6 till garaget med, tror inte det skiljer mycket i pris då 4mm2 är så mycket ovanligare...
 
JAG skulle lagt båda matningarna tillsammans och sedan har du ju en central i garage och en i huset.. det blir väldigt många säkringar i serie, kass selektivitet.
jag har det kopplat på det viset iaf, och det är ju skönt att slippa gå ut i snöstormen bort till elskåpet 50 meter från garaget för att byta en säkring.
jag har 25A huvudsäkr och i garagets central har jag som mest 16A.
så det blir ju dom som löser först.
 
Stämmer in i den kören. Mata på med 5G6 och hantera selektiviteten med en central i respektive byggnad
 
Okej tack för svaren. Blir att göra som ni skrev. Koppla ihop både huset och garagets matning med den kopplingsplint sa3afc tipsade om! Och dra 5G6 till rubbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.