Har börjat grundmåla fasaden med Alcros Genuin Grundfärg Trä (alkydoljegrundfärg) och på en fasad har färgen på vissa ställen bubblat sig mellan brädorna. Vad kan vara orsaken till detta? Har vi strykit på för mycket färg? Vi målade sent på kvällen och det kom ett lätt regnstänk i slutet av målningen, ingen sol under torktiden.

Bifogar en bild för att illustrera (det är liggande panel så bilden är rättvänd ;))

Edit: Kan nämna att fasaden innan grundmålning hade vad hustillverkaren kallar för "transportskydd", vilket vad jag förstår kan liknas vid en risig grundmålning.
 
  • Img_0198.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har panelen varit målad tidigare?
/
M
 
Om du sticker hål på bubblorna, vad innehåller de?

Henrik
 
Det är ett nybyggt hus så panelen har inte varit målad tidigare, förutom "transportskyddet" jag nämnde i min inledande post vilket gav en svag vit färgnyans.

Bubblorna ser inte ut att innehålla någonting alls, förutom luft...
 
Kan vara regnstänket som har gjort att det blivit bubblor.
 
Jag målade en ny dörr som var obehandlad i somras med Alcros Genuin, fick samma "bubblor".
När jag stackhål på bubblorna så kom det inte ut någon vätska så det måste ha bildats någon gas,
Dörren ser OK ut nu, men vi får se om färgen släpper nästa år :)

/Peter
 
Målade en till fasad, denna gång utan att drabbas av regn. Även här kan man se bubblor på ett fåtal ställen, men betydligt mindre än sist. Det verkar helt enkelt som att färgen bubblar sig där man dragit på lite för tjockt lager...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.