Jag vill ha en fläkt som inte syns. Om man tar en inbyggnadsfläkt så finns det många olika med en teleskopfunktion där man drar ut fläkten när man använder den, men på alla så syns framkanten. Finns det ingen inbyggnadsfläkt som är helt dold framifrån?
 
Thermex kan troligtvis bygga en "osynlig" fläkt åt dig som du sedan kan sätta inne i ett skåp. Det som blir problemet är ju att osuppfångningen blir dålig utan "skärm".

Electrolux har en utdragsmodell av fläkt med jättetunn framkant: http://www.electrolux.se/node38.aspx?productId=18246

Jag kanske missuppfattat dig här för om du skall ha ljusramplist så kan du sätta en sådan som list på utdragsfläkten och på så sätt dölja att det sitter en fläkt där.
 
Står i begrepp att göra samma sak...

Thermex, som stiga nämnde, har en insats som borde funka: http://thermex.se/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=files/filer/thermex_se/se_low_104.pdf

Thermex gör bra fläktar, men vi valde en insats från Fjäråskupan som heter Emir istället. Högre kapacitet, bättre belysning och i vårt tycke snyggare (förvisso ser man inte den speciellt ofta). Dessutom fanns den i en bredd som passade oss bättre (finns i 50, 72 och 94 cm) - det var den mest avgörande faktorn.

Både Thermex och Fjäråskupan kommer med en liten manöverpanel som man kan montera där man vill (ca 2 m kabel), vilket kommer väl till pass i ett dolt montage.

Tyvärr är vår fläkt inte monterad än så jag kan inte visa några bilder eller ge ett omdöme beträffande funktionen. "Skärmen" som stiga nämner gör förstås någon nytta, men hur mycket nytta vet jag inte (beror förstås också på fläktens/spisens placering). Man får olika svar beroende på vem man frågar... allt från att det inte spelar någon helst roll till att det är dumt att skippa den. Vi får se vem som har rätt...
 
Bosch har utdragbara fläktar som kan antingen kan monteras med deras egna frontlister eller sin egen täcklist.
 
G
vore kul att veta hur det fungerat för er som installerat denna typ av fläkt. även italienska designtillverkaren smeg http://www.smeg.se har denna typ som faktiskt är riktigt billiga. kika gärna oxå på vaskarna som är oförskämt billiga! :)
 
stiga skrev:
Electrolux har en utdragsmodell av fläkt med jättetunn framkant: [länk]
Nån som har en sådan? Jag funderar starkt på denna av två anledningar:
1) Tyst - Det är en Electrolux Silent tech
2) Diskret - Den tunna framkanten gör att fläkten verkar passa perfekt i ett fläktskåp. framkanten/listen ser ut som underkanten (bottenplattans sida som syns under skåpluckan) i ett vanligt överskåp, dvs de som sitter på var sida om fläktskåpet. Nån som har ett foto?
 
Det finns också fläktar som har suget precis bredvid spisen och är ju då så gott som osynliga...
 
kaffe_med_dopp skrev:
Nån som har en sådan? Jag funderar starkt på denna av två anledningar:
1) Tyst - Det är en Electrolux Silent tech
2) Diskret - Den tunna framkanten gör att fläkten verkar passa perfekt i ett fläktskåp. framkanten/listen ser ut som underkanten (bottenplattans sida som syns under skåpluckan) i ett vanligt överskåp, dvs de som sitter på var sida om fläktskåpet. Nån som har ett foto?
Sålde en sådan till en kund och de är jättenöjda med kapacitet och ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.