Svaret på det är ju egentligen att man lägger högst bud, men jag menar så här...

Vi la ett bud på ett hus. Ett annat par la 50 000 kronor mer. Om vi lägger 25 000 kronor över deras bud, kan det räcka eller ska man chockhöja? Hur gör man?? Om vi lägger oss 100´ över så har vi lagt vårt maxbud direkt.

Alla tips mottages!!
 
Hejsan.

Först och främst så måste man vara medveten om hur högt man är beredd att gå själv. Att "chockhöja" med 100 000 kr på ett objekt där liknande hus har gått för t.ex. 300 000 mer ser jag inte som någon lösning.
Innan vi köpte vårt hus var vi runt och tittade en hel del och vart utbudade 4 gånger. Det sved mest då men vi ansåg att vi hade nått vår gräns. På en del objekt höjdes det 10 000 kr per bud när det var mindre än 5 intressenter kvar. Att lägga en större "ökning" då skulle kanske, men jag tror inte det, skrämma iväg någon.
Då funkade det bättre för de som direkt på första visningen högg till med ett bud som låg i närheten av vad liknande objekt i området hade gått för. I detta fall utsatt pris 3 500 000 och första (och sista) budet 4 800 000 kr.

Mitt råd är att räkna, räkna och räkna på vad ni är villiga och betala. Sedan så är läget viktigt.

Lycka till.

Henrik
 
Det finns säljare som är intresserad av en snabb affär, jag rekommenderar att du frågar säljaren vad han vill ha för huset och slår till på det han säger.

Så gjorde vi, budgivningen som skulle dröja några dagar uteblev, istället fick de andra spekulanterna ett telefonsamtal från mäklaren dagen efter vi skrivit kontrakt (två dagar efter visning).

Se bara till att du har förbehåll för fel som du inte kan acceptera under en tidsbegränsad period i kontraktet. Jag kan ju säga att vi säkert sparade ½ miljon på köpet, renoveringen vi kommer göra kommer sannolikt dubbla husets värde, men bara kosta hälften.

Lycka till!
 
OJ... känner mig inte mycket klokare nu. Huset i fråga har varit till salu ett par månader nu och precis när vi lägger vårt bud så kommer helt plötsligt en intressent från ingenstans och lägger ett bud över oss. Vi var de enda som var intresserade av huset fram tills förra veckan. Surt.
 
Hemmakatten
Jag tycker du skall kräva mäklaren att få namn och telefonnummer till den andre budgivaren ifall ni vinner budgivningen. Dessa uppgifter skall du ha innan ni skriver på köpekontraktet så att ni kan kontrollera att det verkligen finns en annan "riktig" köpare.
 
men man får väl som spekulant kräva att vara anonym? Dvs att mäklaren inte får ge ut mitt nummer och namn till ev vinnare om jag inte vill det? En del mäklarfirmor kör så mycket de kan med öppna kort och har förutsättningen att alltid försöka kunna lämna ut namn på intressenter/budgivare, men eftersom jag som spekulant kan välja att vara anonym om jag vill så har ju inte mäklaren rätt att lämna ut namnet eller har jag fattat fel? Jag har förstått det som att man ännu inte kan kräva namn och nummer till andra spekulanter..men att det är på förslag att det skall bli så ? Vet ej var jag läste det men kan ha fel som sagt :)

I detta fall verkar det ju konstigt att det dök upp en intressent till precis då ni lagt ert bud, men det kan ju också vara en tillfällighet...Men frågam äklaren om namn och så om ni vinner, det kan ju vara så att andra intresenten inte har något problem med att ge ut sina uppgifter heller..
 
Sushi skrev:
OJ... känner mig inte mycket klokare nu. Huset i fråga har varit till salu ett par månader nu och precis när vi lägger vårt bud så kommer helt plötsligt en intressent från ingenstans och lägger ett bud över oss. Vi var de enda som var intresserade av huset fram tills förra veckan. Surt.
Det låter ju väldigt mycket som om mäklaren försöker köra upp er. Nu är ju frågan hur gärna ni vill ha huset och hur mycket is i magen ni har. Ni kan ju säga att "vårt bud står fast i en vecka till, sen lägger vi ner och letar efter ett annat hus".
 
Finns det verkligen en intressent till? Verkar skumt.
Oavsett det skulle jag råda dig att aldrig chockhöja vid budgivning. I mina ögon verkar det lite desperat. Höj bara med minimibudet, det finns andra amatörer som försöker skrämmas. Har själv köpt 2 st lägenheter genom budgivning enligt detta koncept.
 
JanneL skrev:
Oavsett det skulle jag råda dig att aldrig chockhöja vid budgivning. I mina ögon verkar det lite desperat.
Håller med. Jag har följt en del budgivningar och om någon som har varit med ett tag i budgivningen plötsligt höjer med ett större belopp än tidigare så brukar det vara dennes sista bud. Alltså, någon som närmar sig sin gräns och satsar allt på ett kort.
 
Ang. att rätten att se budgivningen så är det mäklarens skyldighet att förevisa hur budgivningen gått innan kontraktet skrivs på. Dock anonymt. Vi sålde för ett tag sedan och fick ett par erbjudanden om att "vad vill ni ha för huset så slår vi till direkt". Vårt resonemang som säljare i detta läget var att vill någon köpa utan budgivning så ska vi lägga det "fasta"priset något högre än vad vi förväntade oss att få vid budgivningen. Annars är det ingen idé att sälja utan budgivning. Att chockhöja under den tidiga delen i budgivningen ger nog inget, möjligen skakar du av dig någon men det finns alltid någon som följer, mot slutet kan ett litet ryck göra att den sista släpper men inte någon chockhöjning, det leder bara till att du betalar för mycket och säljaren blir glad.
 
Man kan vid en budgivning med många intressenter vara snäll emot mäklare och andra budgivare genom att lägga ett bud inte allt för långt ifrån vad huset kommer att kosta till slut. Att sitta och mjölka fram bud med 10 eller 25 tusenlappar i stöten på något som alla vet kommer att bli 1 - 1,5 miljoner dyrare är bara slöseri med tid.

I trådskaparens fall skulle jag, om jag verkligen var intresserad, lägga ett bud på 5000kr över vad det tidigare budet var, om det inte handlade om någon fantasihöjning, Om det kan tänkas finnas andra intressanta hus så kan man helt enkelt gratulera mäklaren till att ha sålt huset till någon annan.
 
Göran.W
Hej jag råkade oxså ut för ett bud som kom från ingenstans i Ystad trakten för 2 år sen.
Dagen innan vi titade på huset fanns inga bud och det hade varit ute ett bra tag.
När vi kom dit hade dom från ingenstans fått ett bud på det begärda priset.
Efter en ganska snabb koll på huset på så där en 5 minuter så sa jag bara till mäklaren att dom borde ta budet dom fått för det var bra mycket över värdet på huset.
Mäklaren såg lite spak ut när vi gick och frågade om vi behövde fundera på det.
Huset låg ute till salu i många månader efter det, så jag är tämligen säker på att det inte fanns något bud alls när vi var där.
Efter lite letande hittade vi ett mycket större hus med större tomt i bättre skick för 30 000kr mer.

Göran
 
Alla försöker med olika taktik, men det enda som fungerar är att blund, hålla för öronen och inte ge sig. Givet att det är ett attraktivt objekt som kan öka i värde över tiden förstås. Vi har vunnit två budgivningar för två olika huse och vi gick klart över smärtgränsen i båda fallen. Dock har det lönat sig i längden.
 
Just det där med en ny spekulant i sista ögonblicket råkade vi ut för när vi köpte vårt nuvarande hus.

Problemet var att vi hade ganska goda grunder att misstänka (=ganska säkra) på att mäklaren ville sälja huset billigt till en bulvan. Mäklaren jobbade hårt på att försöka skrämma oss att inte bjuda på huset. Ägaren bodde utomlands, detta va -98 när marknaden precis hade börjat hämta sig efter krisen i början på 90- talet (kan tänka mig samtalet till säljaren "du vet marknaden är lite död just nu så vi får inget bud annat än 300 000 underr utgångspriset"), Mäklaren agerade på exakt samma sätt med ett annat hus där säljaren också bodde utomlands. Det fanns ett pris på den nivån som mäklaren försökte få säljaren att acceptera när vi hittade huset (var nogrannt kamuflerat på Bonet, "råkade" vara inlagt under fel kommun ingen annan marknadsföring). Vi bjöd begärt pris rakt av, bedömde att det var rätt nivå. Och då plötsligt fanns det en till som ville köpa.

Dvs när det plötsligt dök upp en budgivare som ville bjuda över oss så såg jag det som mäklarens sista försök att få oss att hoppa av affären, var bara att följa med den falska budgivninegn uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.