Hej

Har flyttat in i ettt litet torp för ett antal månader sedan, och blivit varnad för en kall vinter.
Har undersökt möjligheterna för att mildra detta.

Huset är idag värmt med direkt-el.

Vindsbjälklaget är isolerat med spån direkt under glesa golvplankor. Misstänker även att det var meningen att vinden skulle varmbonas då golvet slutar ca 10 cm från ytterväggarna.
Det jag behöver nu är en enkel och gärna billig lösning på detta.
Har funderat på att täcka glipan mot ytterväggarna med brädor, och/eller täcka golvet på ovansidan med någon stryktålig papp(t ex mjölkpapp). Vinden figurerar idag endast som förvaringsutrymme. Att bryta upp golvet känns som lite för mycket.

Har även funderat på att spruta lösull i golvet på nedervåning (borra utifrån och spruta med slang). Detta måste ju då lejas ut och blir en ekonomisk fråga som jag får ta med hyresvärden.

Har även pratat med honom om nya oljeburna el-element.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand /Martin
 
Hejsan,
kan det vara så att torpet består av ytterväggar med stående reglar - isolerade med sågspån? I så fall har man nog sparat de sista 10cm för att kunna fylla på med mer spån vart efter den sjunker ihop i väggen. Ta gärna en liten bild - jag tror inte att du kommer att spara så mycket pengar på minskade värmeförluster om du bara lägger dit en papp - om det nu inte är så att det drar mellan yttertak-vind-innertak. Lösull i golvet eller tofflor, du kanske ska kolla in hur det känns först - ett kallt golv kan vara ok om det inte drar. // Micke
 
Byt inte element. Nya element drar lika mycket el. Komplettera däremot gärna med nya termostater -- där finns en hyfsad besparing att göra.
 
Tack för svar!

Det är timmerstomme. Men nu när du säger det så har jag faktiskt bara kollat golvet mot väggarna ordentligt vid en utbyggnad som är lösvirke.
Vinden är rejält dragig, oisolerat spåntak med tegel och håligheter (inte i teglet utan ytterväggarna)?
Vissa delar av golvet på vinden (två vrår på ca 6m2 vardera) är bara öppet spån med lite lösa plankor och nån plastmattebit. Misstänker att draget för bort en hel del värme åt kråkorna...
Visst är det ide att täta håligheterna, men det känns inte som att det är i huvudsak de som är det stora problemet.

Tittade på element också. De var dyrare än jag trodde, så det kanske var lika bra att skippa den tanken...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.