Hej igen!

Går det göra något för att jämna ut och få bort strukturen i fogen ni ser på bifogad bild?

MvH
 
  • fogmassa 085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fogmassa1 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fogmassa1 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fogmassa1 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fogmassa1 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fogmassa1 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fogmassa1 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fogmassa1 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som det sitter för lite fog, borde gå att foga igen om det är relativt färskt.
 
T
Fogarna är ju alldeles urgröpta. Nej, foga en gång till och låt det torka lite längre.

Varför är nedre plattraden helt förskjuten?
 
Kratsa ur fogen först. Lägger man på ett för tunt lager med fog ovanpå en gammal fog så släpper det.
 
Som jag förstår det tycker ni inte fogarna är bra och skulle inte godkänt det? Det som krävs är urkratsning(ingen fara i duschhörnan?) och dit med ny fog?

Att plattorna är förskjutna där och var har vi insett att vi får accptera, vi har mosaik i hela 90x90-duschhörnan och det är bra mycket bättre denna andra gång än den första de gjorde!
 
  • Gilla
larsohl
  • Laddar…
Om jag som amatör hade gjort det där som resultat hade jag inte alls varit nöjd och gjort om det...
 
Herregud, Är det en yrkesman som lämnat det så ? Man blir ju mörkrädd.
 
1. Är det ingen risk att man skadar tätskiktet när man kratsar ur och är oförsiktig i duschhörnan?

2. Var nämligen så att när de knackade bort två spruckna plattor i tvättrummet(gemensam toa/tvätt) , iofs 1m ovanför golv så slog de hål på tätskiktsduken, jag antar att det inte har någon betydelse, då vi har en elcentral i samma höjd jämte som inte är tät och en lucka till golvvärmen 1 dm över golv som inte heller är tät i tvättdelen, så den vägen väljer väl ångan hellre om den ska ut å fara :)
 
1. Jo. Därför får man kratsa ur och vara försiktig.
 
Hej!

Vi har beslutat att vi inte vill riskera att tätskiktet går sönder av kratsningen och undrar därför om det finns nåt att förlora på att lägga ett nytt lager fog utanpå det befintliga och hoppas att det fäster, vad kan hände mer än att det trillar av där det inte fäster?
 
Du borde kunna kratsa ur lite, om du kratsar till ex. halva plattans tjocklek (verkar inte skilja så mycket redan nu) så skall det mycket till för att komma åt tätskiktet.

Kör med handverktyg (finns en speciell krats med hårdmetall korn) , kör du med fogfräs tror jag att risken för ett okontrollerat genombrott är större, typ om det dessutom är luft under fogen någonstans.
 
Badrummet är precis nygjort och när jag klagade på fogen vid besiktningen sa besiktningsmannen att det där var ingen fara :) , så blir det. Så jag funderar på om jag kanske skulle kratsa ur försiktigt själv, blir en del kratsning på 2 st 2,5x0,9m-vägg med 5cm mosaik, för att vara säker på att det inte blir ett överfogat tätskiktshål.

Ska försöka prata med kakelkillen när han kommer å byter tre spruckna plattor i eftermiddag.

Då jag antar att mitt problem bara är estetiskt hur hade ni löst dett p roblem, litat på kakelkillen vid kratsning, kratsat det själva eller låtit det vara?

sista problemet är juh ifall han inte kommer göra nåt då det inte blev nån anmärkning på besiktningen.

Mvh
 
1. På de nya bilderna ser ni att det är mycket mjukfog runt hörnorna, kan man snygga till det själv på nåt vis?

2. På den sista bilden ser ni att det är hackat hål i tätskiktsduken, detta är längst inne i tvättrummet precis jämte elskåpet som inte är helt tätt så jag antar att det inte är någon fara?
 
T
Förstår inte varför dom/han har dragit mjukfog i golv/vägg vinkeln??

Man brukar bara ha mjukfog i vägg/vägg vinklar.

Dom senaste bilderna du postar tycker jag att det ser OK ut. Ta en kniv med vass egg om du vill jämna till mjukfogens kant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.