Håller på med ett källarrum som ska bli musikrum (att spela instrument i) i en villa från 1929. Dock ligger rummet precis under vardagsrummet och det är ganska lyhört.

VÄGGARNA är (utifrån): betong, luftspalt, plåtregel med 45 mm tilläggsisolering, osb, 13 mm gips (1 lager). Ger det något att sätta 2 lager gips, det är ju uppåt (genom taket) som jag vill minimera ljudet (om det hörs i angränsande källarrum spelar ingen roll)?

GOLVET blir Platonmatta (mot ev. fukt). Sen ska det på en heltäckningsmatta. Såg dock på typ "Äntligen Hemma" att man la nån sorts golvgips mellan Platon och mattan för ljuddämpning, men på bygghandeln såg de ut som frågetecken när jag nämnde det? Behövs något mellan Platon och matta överhuvudtaget? Takhöjden är minimal (202 cm) så alla skikt som kan utelämnas är värt mycket.

I TAKET är det spontat trägolv (som golv i rummet ovanför), träbjälkar med torv som isoleringsmaterial, sedan en tunn pärlspont som innertak i källarrummet (musikrummet). Har tänkt försöka få rum med en liten luftspalt, plåtreglar/-skenor med någon sorts isolering (vad rekommenderas?) samt dubbla lager 13 mm gips.

Läste på Isovers hemsida om takkonstruktion och tolkade det som om det nya innertaket inte får ha någon som helst kontakt med det gamla innertaket, eftersom det skulle minska ljuddämpningen radikalt. Har jag fattat rätt? "Undvik mekaniska förbindningar i en dubbelkonstruktion, exempelvis genomgående reglar, beter sig som en enkelkonstruktion."
http://www.isover.se/sw30382.asp

Vore jättetacksam för synpunkter och förbättringsförslag på mitt ljudisoleringsproblem. Kruxet är ju den låga takhöjden...

/Marcus
 
Fråga 1 är givetvis... Vad skall du spela? Trummor? Gitarr? Bas? Med det menar jag de riktiga instrumenten alltså.

Men för att svara på frågorna...
Väggar: Du nämnde att angränsande rum inte var något problem. Dock är det ju så att gör du inte väggarna bra till angränsande rum så får du problem med ljudet. Men ytterväggarna det skadar inte att slänga på ett lager gips till. Sedan är 2 lager definitivt bättre än 1 jag räknar inte osb som lager här då det är mer eller mindre kasst när du kommer till ljudreduktion av musikinstrument.

Tak: Ja taket skall vara frihängande från överkosntruktion. Du kommer dock att få hängsla upp det i befintligt bjälklag men transmissionen mellan nytt tak o bef. kommer vara minimal med hålband. Du kan även använda dig av speciella sekundärprofiler för akustiktak.

Golvet. På platonmattan lägger du spånskiva givetvis sen din matta. Gips kan du slänga på för att öka totalvikten på golvet för att isolera bort något lägre frekvenser.

Det som dimensionerar är givetvis befintlig takhöjd, mått på rummet L x B x H.
Sedan skall man aldrig underskatta absorbenterna. En kortare efterklangstid ger både bätter ljudupplevelse samtidigt som den inverkar på den totala ljudisoleringen som sådan. Dock är det 2 olika saker men tillsammans så....

Du kan vara mer betjänt av att slänga dubbel gips på bef. bjälklag och sedan hänga ett fribärande tak av antineg mineralullsabsorbenter eller slitsade gipsskivor beronde på hur effektivt du vill dämpa vissa frekvenser osv.

Kör du live musik och hade tänkt dig att repa i lokalen så kommer vi i ett helt annat läge då det ger mer ljud i lägre frekvenser än att pula med syntar osv....
Men en sak är säker man kan stoppa hur mycket pengar som helst i ett projket som ovanstående. Det gäller att veta vad man vill ha och hur mycket pengar man har att bränna och göra en plan efter de förutsättningarna.
 
Tack för grymt utförligt svar. Tänker mest pula med mina gamla analoga synthar, även om någon gitarrkompis kanske kommer förbi nångång och drar några riff :). Men det är för syntarna som rummet ska ljudisoleras.

Bara ett par förtydligande så att jag verkligen fattat rätt:
Är det så att dubbla lager gips på väggar även kommer att minska ljudvolymen i våningen ovanför? (Alltså att det inte bara är taket man ska tänka på i det avseendet?)

I taket: du förordar alltså att man sätter dubbelgips direkt på nuvarande innertak, sen luftspalt (räcker med ett par cm?), och sedan det frihängande isolerade taket med mineralull som dämpare. Om mineralullsskivorna ser okej ut (är det såna där "akustikplattor" man har i offentliga lokaler, typ?) så behöver man inget ytterligare lager gips eller dylikt?

Det där med taket låter som en lite dyrare historia, men å andra sidan kanske det viktigaste..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.