Vad är en altan för Er? Detta verkar skilja massor beroende på vem man frågar. För vissa är det en uteplats med sten eller trä i markhöjd, enligt andra ska uteplatsen vara upphöjd för att vara en altan, en tredje ska den ha tak och för en fjärde ska den vara inglasad och alla kombinationer där emellan. Så hjälp mej nu vad är en altan, den som får flest röster vinner! :)

mvh plexi
 
Altan är med tak...annars är det en veranda. Nomenklatur enligt bonnier :) Fast jag har hört motsatsen :D
 
Vad skiljer då ett trädäck mot en veranda?
 
gadu^ skrev:
Vad skiljer då ett trädäck mot en veranda?
Enligt samma nomenklatur ;) ...trädäck, utan räcke, veranda, med räcke :)
Fast nu hittar jag bara på allt eftersom :rolleyes:
 
Detta anser jag:
- en altan upphöjd, dvs på pelare eller liknande
- en terass en plats i marknivå

Oavsett tak eller inte, eftersom jag anser att detta bara är ett av sätten för att ge skugga eller väderskydd...

samt
- en veranda är en inglasad del av huset

Men detta är mina "åsikter", finns säkert någon korrekt definition i NE eller så :)
 
it-snubben skrev:
Detta anser jag:
- en altan upphöjd, dvs på pelare eller liknande
- en terass en plats i marknivå

Oavsett tak eller inte, eftersom jag anser att detta bara är ett av sätten för att ge skugga eller väderskydd...

samt
- en veranda är en inglasad del av huset

Men detta är mina "åsikter", finns säkert någon korrekt definition i NE eller så :)
Delar din åsikt till fullo.
 
Faidros skrev:
I Finland tar man denna fråga på allvar:

Forskningscentralen för de inhemska språken - Altaner, terrasser och verandor
Haha, ja det är tydligen i Finland som det svenska språket vårdas :)
 
Tänk att så många har fel...är det bara jag som vet som vad är rätt :rolleyes:
Nä skämt åsido, min åsikt att altan har tak har jag från där jag växte upp...av nån anledning så kallade vi alltid vår ...altan för...ehhh...altan. Den hade tak, liksom alla grannar och kompisar som hade motsvarande, det kallades för altan, inget annat. Kan faktiskt inte påminna mig om att ingen hade utan tak, såvida det inte var en uteplats fristående från huset. Kanske finns regionala tolkningar?
 
Man kan ju också utgå från orden dvs terras=terra-jord eller altan=altus-hög
I min "främmande ord" står också att altan är en terrass försedd med bröstvärn, vanligen uppburen av pelare och ofta utan tak.
Terrass i sin tur definieras som en trapplik avsats i terrängen eller avsats som bildar övergång mellan en byggnad och den omgivande marken.
Veranda är försedd med tak och utbyggnad på hus, vilar på stolpar eller fundament och är ofta öppen på sidorna. Så enligt min bok var det en veranda ni hade:) men tror inte att man blir mobbad för att man kallar det för en altan:D
Nu finns det ju dessutom så många olika variationer på alla dessa att det knappt kan bestämmas vad som är vad...
 
it-snubben skrev:
Haha, ja det är tydligen i Finland som det svenska språket vårdas :)
Så lustigt är väl inte det i och för sig, mht att en stor minoritet i Finland har svenska som modersmål. Även om jag kan instämma i det lustiga att man tar frågan som sådan på så stort allvar.
 
Jo, jag är född i svensktalande trakter i Finland.

Det jag fann lustigt är att svenska språkvården är större i Finland än i vårt eget land. Jag vet att de svensktalande där verkligen tar sitt svenska modersmål på allvar. Mer än vi svenskar.
 
Vad kallar man det som är ovanpå ett tak? Har en utbyggnad på mitt hus som är 2vån med platt tak medans övriga huset är 3vån, jag har en "balkong"dörr ut och har trätrall på falsat plåttak och staket runt, i mitt tycke så är det en balkong. Sedan har jag en "altan" som är utbyggd från huset och står på stolpar. Det är iallafall vad jag kallar dom.
För att flika in lite: i mitt tycke så skall verandan sitta i anslutning till entren på huset och vara i marknivå eller några trappsteg upp, med eller utan tak.
 
Oj, hmmm, storleken spelar kanske in också.

Om den delen du kallar för balkong är tämligen liten så skulle jag också kalla den för balkong. Är den större så skulle jag iallafall kalla den för takterass. Men vart storleksgränsen går har jag inte reflekterat över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.