Har nu fått svaret på mina köksfrågor.
På offerten så skiljer det 16.000:-

Då har vi inte räknat med vitvaror, bänkskivor, blandare.
Marbodal är alltså 16000 dyrare, är det värt det ?
 
Hur mycket är totalsumman på då? Jag menar kostar köket 300.000 så är ju 16.000 toalettpengar, men om köket kostar 30.000 så är det ju en annan sak.
Jag har själv ett ikea-kök och det funkar alldeles utmärkt. Köp dock inte blandare där utan välj ett känt fabrikat
 
Som jag har förstått det så ska man inte använda vitvaror eller blandare från ikea då de är av sämre kvalitet. Men stommarna är samma sort som de flesta andra stora kökstillverkare har. Jag tror inte du kommer märka någon skillnad i kvalitet. Däremot kommer ju ikeas i kartonger och man får själv montera om man inte fixar det oxå med ikea. Marbodals stommar torde väl komma klara...brukar det inte vara så.

Vi har sjöälva stommar från ikea och är jättenöjda. Men som nämt innan...vad totalpriset blir avgör ju lite... ;)
 
har haft ikeablandare 4 år utan problz.

1xmärke = 1800 spänn räcker ~ 5 år. 5x300=1500 spänn räcker i 3x5=15 år då du kan byta till en blandare av zenaste modell var 5:e år.
 
lordi skrev:
Hur mycket är totalsumman på då? Jag menar kostar köket 300.000 så är ju 16.000 toalettpengar, men om köket kostar 30.000 så är det ju en annan sak.
Jag har själv ett ikea-kök och det funkar alldeles utmärkt. Köp dock inte blandare där utan välj ett känt fabrikat
Oops glömde bort det :-[ :-[
Priset på IKEA:35000
Priset hos Marbodal:51000

(Detta är priser UTAN vitvaror, bänkar, blandare)
 
Vilken lucka gillar du mest?
 
Vet inte 1-1 i matchen :-/
Om beställningen blir från IKEA så blir beställningen uppdelad
(kök från IKEA vitvaror,bänk från ngn annan)

Marbodal så beställer jag allt från samma leveratör (kök, bänk, vitvaror)
 
I procent skiljer det ganska mycket.
Vad vill du göra mer i huset?
Kanske en avfrostningsfri frys för pengarna du sparar på IKEA köket?
Eller en vanlig frys som måste frostas av om du istället tar köket från marbodal?

Jag tycker även frågan: Vilken lucka gillar du bäst?" är viktig.
mvh
greenbay
 
När jag bestämde mig för kök tyckte jag att känslan i köket var viktigast. Hur var det att dra ut lådorna, hur kändes det att stänga luckorna m.m. Jag föll för det som kändes rejälast, för i längden är det nog viktigast. Särskilt om man tycker köken annars är lika fina... Gå på det du kände var bäst att "ta i", är mitt råd!
 
Hej!
Vi har just valt IKEA efter att varit ute på jakt i ett halvår.... IKEA blev 23.000 Offerten Ballingslöv 47.000, Elektolux home, 41.000, Epoq 31.000. Sen satsar vi på frostfri frys, snyggt kakel, och annat godis i stället.
Jag tror att IKEAs stommar är precis lika bra som andra leverantörers, o dessutom kan man byta luckor ganska billigt om man skulle tröttna om 10 år... :)
 
Tips. Ta in en tredje offert från Kvik!
 
ikeas stommar ÄR samma som ballingslöv...det som skiljer är namnet :Ballingslöv låter kanske lite Ballare om man säger så. ;D
 
Mina kompisar fick sitt nybygge värderat igår. Värderingsmannen antecknade mkt noga märken på tex kök (de har ett fr Ballingslöv) och vitvaror samt garderober. Han påpekade att det var bra med "kvalité" från välkända leverantörer, bra för ev framtida försäljning av huset :-/

Tycker att ni ska göra som redan föreslagits, gå på magkänsla, vilket som känns bäst.

TyraMyra
 
TyraMyra skrev:
Han påpekade att det var bra med "kvalité" från välkända leverantörer, bra för ev framtida försäljning av huset :-/
TyraMyra
;D och vad gör dom flesta som köpt ett begagnat hus? River ut gammalt kök och badrum oavsett märket ... det första dom planerar i alla fall ;). Säljer man det nya huset inom 5 år så kanske har det något betydelse ... fast trender har redan hunnit ändras minst en gång
gaia
 
W
Båda köken är ju lågbudget kök och håller samma standard så jag skulle definitivt ta IKEA eller om du hittar någon ännu billigare (Kvik kanske). Tycker absolut inte det ger någon mervärde att köpa något kök som ligger i mellan prisklassen typ ballingslöv, Marbodal etc för de e budget när allt kommer omkring ändå. Antingen köper man det billigaste eller så köper man ett riktigt lyx kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.