Hej!
Här kommer igen en fråga som säkert avhandlats fleeera gånger tidigare. Men jag försöker ändå. :D
Jag vill plantera ca 3-4 meter häck som insynsskydd på vår baksida (nord-väst läge, norra stockholm). I varje ände står en ganska vildvuxen idegran som skall stå kvar och nu söker jag alltså ganska snabbväxande (gärna 180-200 cm på 2-3 år om det går), vintergrön häckplanta som helst ej brer ut sig mer än 50, absolut max 60 centimeter i diameter men ändå är ganska tät. Finns det särskilda växter som kan/inte kan stå i närheten av just idegran och vad skulle passa rent utseendemässigt?
Sista frågan: när planerar man? Nu? :confused:
Mvh
 
Jag känner inte till någon vintergrön häck som överensstämmer med dina krav. Det snyggaste skulle väl vara att komplettera med enbart taxus - men dessa tar längre tid än du vill vänta på och blir dessutom tjockare/bredare. Thuja smaragd är relativt snabb och inte alltför dyr att köpa på 150 cm höjd. Den bör dock klippas flera gånger om året för att hålla sig tät och smal. Den går att hålla in på en halvmeter.
 
Murgröna på en spalje är det enda jag kan komma på som skulle kunna uppfylla dina krav. Kanske inte räknas som häck men jag tycker det är ett intressant alternativ. Finns kanske fler vintergröna klättrare som skulle passa, men jag kommer inte på någon just nu.
 
Hur är det då men vintergrön liguster? Jag vet att grannar i knivsta hade den och då är vi i zon 4. Här i skåne har en grannes häck vuxit i alla fall 180 cm på tre sommrar.
 
Vintergrön liguster "anses" klara zon III men med klimatförändringen kan den nog klara zon IV om den inte sätts på alltför utsatt läge i zon IV. Att den i Sthlmsområdet skulle kunna växa upp till 180 cm på ett par år är nog en önskedröm - om man inte sätter riktigt stora plantor. För mig tog det tio år att få upp den på 160 cm i centrala Malmö med riktigt microklimat - men jag var ju grym förstås :rolleyes:. Sedan blir väl inte den vintergröna i Sthlmsområdet helt vintergrön.


Murgröna är väl inget dåligt alternativ även om denna också tar viss tid norröver. Här nere i zon I växer den snarast som ett ogräs.
 
Tack så hjärtligt för alla svar! Oj, jag visste inte att det skulle vara så svårt. Får kanske omvärdera något/några av mina önskemål. Blir nog först och främst avkall på vintergrön, jag hoppas fortfarande på att hitta nåt som når höjd inom ca 3 år.
 
Ytterligare en sak:
Om du vill ha en tät och fin häck så får du inte släppa upp den för snabbt, då den kan bli gles, gäller givetvis inte t.ex växter som inte ska toppas förrän de uppnått rätt höjd. Jag har några häggmisplar som är inne på år 2. Nästaår så är de nog uppe på c:a 140-160cm, men inte kommer de att se ut som en häck då, snarare som pinnar(just dessa blev över vid häckplanteringen och får klara sig själva utan tuktning).

Om du snabbt vill ha en häck som når den höjden, kolla på nedanstående länk eller liknande = färdig häck.http://www.tonnersjo.se/page.php?page=fardig_hack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.