Hej
Har haft en kille som hyrde en delvis möblerad lägenhet av mig, han drog utan att betala pga att han tyckte det luktade mögel (betong golv och betong väggar... möjligen förtvålat mattlim men inget mögel) Jag har ett undertecknat hyreskontrakt men han har inte skriftligen sagt upp lägenheten och inte betalat hyra heller.

För det första så skulle jag vilja ha en skriftlig uppsägning, innan jag går vidare med att kräva hyra, men hur går man tillväga? han svarar inte i telefon

Killen har inga betalningsanmärkningar och jobb så jag tror det blir lätt att få ut pengarna av han bara man skickar in papprena till KF
 
Hummm om jag förstår dig rätt så han han skrivit på ett kontrak men inte sgat upp skriftligen (vilket regleras i kontraktet?) Så då kan du börja kräva honom på pengar. Skicka rek. brev så måsta han hämta ut dem.
 
Helst av allt så vill jag ha ett papper på att han sagt upp lägenheten pga av att det är en ny hyresgäst där, vill inte börja kräva han på pengar och sen få höra att jag gjort fel som hyrt ut "hans" lägenhet till någon annan...

Det är ett vanligt standard hyreskontrakt antar att de flesta kontrakt måste avslutas skriftligen?
 
Eftersom han inte betalt hyran kan du säga upp honom med detta som grund. När uppsägningen är klar kan du kräva honom på den obetalda hyran.

Sänd inte uppsägningen enbart per rekommenderat brev (som riskerar att inte bli utlöst) utan sänd den med rek med mottagningsbevis för att få ett kvitto på mottagandet. Kommer även detta i retur kan du begära att delgivning sker.
 
Då räcker det att jag skickar ett brev rek med mottagningsbevis där det står:

Härmed sägs lägenheten på XXXXXX i XXXX upp med omedelbar verkan pga utebliven betalning.

?
 
A
Utan att vara expert tror jag att det inte är riktigt så enkelt. Jag tror du måste skicka brevet och sen ge honom tid att betala skulden. Jag tror du inte heller behöver bry dig om ifall han löser ut reket eller inte. Efter en viss tid anses han vara delgiven i vilket fall som helst, jag tror det rör sig om 14 dagar eller så.

Mina kunskaper kring detta kan vara både förlegade och felaktiga då det var några år sedan jag kollade upp sånt här, så någon som har detta fräschare i minnet kanske kan verifiera/dementera.
 
ajajaj, har redan den nya hyresgästen flyttat in? Isf är det faktiskt du som kan ligga risigt till!

Hur mycket pengar handlar det hela om?
 
Han drog efter ca 6veckor och hyran skulle vara på 1500:-/mån

Han flyttade in 1/9 07 0ch drog i oktober 07 och sa att han hade satt in pengar

Den nya hyresgästen flyttade in i Dec 07 (då hade det stått tomt i 1,5 månad), efter att vi ringt och smsat ang hyran och han sagt att han inte skulle bo kvar

Pengarna är inte det viktiga här utan få killen att begripa att man inte kan göra som man vill...

Hyror ska betalas, är man missnöjd med nått ska hyran ändå betalas, då kan man sätta in pengarna hos länstyrelsen? hyran ansees därmed betald
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.