Vi har visserligen källare, men vatten och avlopp kommer upp genom plattan och el, tele, värme kommer n genom källarväggen.
 
Hur du skyddar kablar utanpå grunden, beror på vilken kabeltyp du använder. Är kabeln utan metal hölje ska du sätta ett metal skydd utanför kabeln.

Allt detta bör din elektriker veta.
Så vidare du inte gör allt själv för då är du nog ute på väldigt hal is, och lär ha större problem än detta att oroa dig för.
 
Gängse standard är väl ändå att dra upp rör för el (och annat) innan man gjuter...
 
Kanske lite trött såhär på kvällskvisten, men som du säger Pinger så har man ju ofta ett fasadmätarskåp, m.a.o så ansluts ju inkommande huvudkabel på utsida vägg. Sen drar man väl bara ett hål i väggen in till elcentralen, eller??

Om elcentralen inte är placerad direkt innanför fasadskåpet så kan det ju vara en fördel att ha förberett med ett rör från fasadskåpets placering under plattan och fram till slutdestination, då slipper man ju en kabeldragning inomhus.

Man kan ju också tänka sig att man förlägger allt i plattan, alltså all fördelning av VA och el, men det kräver en hel del planering och att de som gör plattan verkligen kan läsa ritningar.

Vi hade inte all planering klar när vi gjorde vår platta så vi la bara in avloppet, resten har vi tagit in genom källarvägg. Såhär efteråt kan man väl säga att det hade varit smart att lägga in lite mer saker före gjutningen, det hade sparat en del arbetstimmar. Jag kan bara skylla på mig själv, men en erfaren grundbyggare borde ha koll på detta.
 
Jag förstår inte varför matarkabeln ska in genom plattan.
Har man ett fasadmätarskåp är det ju en mycket bättre lösning att INTE leda in den i plattan, utan som isoler säger leda upp den på utsidan skyddad av ett metallhölje.
 
Vanligast är att man förlägger rör i grunden så att man kommer upp i väggen till infällt fasadmätarskåp. Detta blir då i princip endast rörböjar som gjuts in. Mynnar 0,45-1,2 m under färdig mark.
Allt detta finns reglerat i Svensk Standard, SS 437 01 51 Anvisningar för införing av el- och telekablar i byggnader och ombesörjs av elentreprenören men bestäms av elleverantören i samråd med byggherren eller dennes ombud.
1 st rör för elserviskabel diameter 50mm, 1 st rör för rikstelefon diameter 32mm samt 1 st rör för kabel-TV och/eller styrning diameter 32mm.

Visst kan man alternativt förlägga serviserna utanpåliggande mot färdig grund och sedan bakom vägginklädnad till infällt fasadmätarskåp, men ovanstående är det mest förekommande.
 
Ligger elkabeln utanpå kan vemsomhelst klippa kabeln för ett ex inbrott. Snackade med en elkille om det och han sa defenitivt att det skall gå under och sen upp i plattan.
 
Hus från 1988.
Stålmantlat rör till fasadmätarskåp på utsidan.
Vadå klippa kabel vid inbrott?? Om det är alarm du tänker på så fixar batteribackup den saken (om du även har vakt för klippt kabel)
Det finns värre saker som kan bli förstörda.
 
Pinger, svår fråga till och med för mig. Men så här är det:
Du kan inte skylla på grundkillen såvida inte förläggning av elrör ingår i hans åtaganden. Kan aldrig tänka mig det.
Elentreprenören skulle ha förlagt elrören. Men nu har vi ett läge med utanpåliggande kablar.
Vi har en Svensk Standard SS 4370140 Anslutning av lågspänningsinstallationer till elnätet tidigare IBL (installationsbestämmelser för lågspänningsanläggningar) som gäller för allt detta.
Där säger tekniska bestämmelser att det är byggherren eller dennes ombud som svarar för ledningsskydd samt att håltagning för servisledning utförs.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det är alltså inte elleverantörens åtagande. De levererar bara servisledning till en punkt. All kanalisation med rör, kabelskydd, tom fasadmätarskåp ingår i elentreprenaden. Elleverantören kopplar endast in sin servis och monterar mätare.
Men kan ni inte påvisa genom handlingar att elrör eller kabelskydd för inkommande elservis ingår i elentreprenaden ja då är det byggherrens ansvar.
Ok?
 
Nu är frågan vem som ska täppa till hålet i kantelementet
Ett gott råd.
Bit i det sura äpplet och strunta i vem "som är skyldig".
Åk till Byggmax, köp en säck betong (om du inte har någon liggande).
Blanda ihop några liter och sätt igen hålet själv.
Vad som är rätt eller fel i sammanhanget spelar ingen större roll huvudsaken att det blir gjort. Som köpare lär du i alla fall åka på många smällar innan bygget är klart :p .
 
Tyvär har man en hel del skyldigheter som byggherre och kan inte skylla allt på entreprenörerna.
Jag upprepar:
Byggherren eller dennes ombud svarar för ledningsskydd samt att håltagning för servisledning utförs.
Sedan brukar detta naturligtvis ingå i tex elentreprenaden men det sker inte automatiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.