På övervåningen i vårt hus har vi bara en ventilationskanal ut. Det är en kanal med självdrag i skorstensstocken.
I den kanalen vill jag tränga in två fyrkantiga rör. Ett kopplat till en paxfläkt från badrummet och ett rör med självdrag från övervåningen. Det senare behövs framförallt sommartid då det annars blir väldigt varmt där uppe.
Planen är att paxröret ska gå in maximalt in i kanalen, ev med en böj uppåt längst in. Och självdragsröret kanske kan sluta några cm ifrån, utan böj.
Frågan är nu om det är OK att göra så, eller tror ni att jag kommer blåsa ut fuktig badrumsluft på hela övervåningen?

Tips? Idéer?
 
En idé är ju att sätta en fläkt på kanalen, så det blir drag på båda ställena.
 
Kan vara en idé.
Men då måste den vara minst dubbelt så kraftig för att få ut den fuktiga luften. Badrummet är dessutom några böjar bort, så av den anledningen föredrar jag att ha fläkten i badrummet om det är möjligt. Min plan var dessutom att ha en fuktstyrd fläkt, och den lär ju inte reagera så snabbt om den sitter en bit bort?
 
Jag har för mig att fläktar som suger är effektivare än t.ex. PAX-fläktar, så det behöver nog inte vara en så kraftig modell. Det går ju att sätta en fuktsensor i badrummet och dra en kabel till fläkten.
 
OK. Det är ett alternativ.
Är mitt grundförslag helt uteslutet?
Det skulle underlätta mycket för mig om man kan göra så ändå..
 
Jag är inte helt säker, men jag tror inte att det är så lämpligt. Dessutom så skulle det nog inte bli så mycket självdrag heller. För självdrag fungerar bäst under vintern.
 
Fler åsikter?
Håller alla med sa3afc, eller är det nån som tror på min idé att köra två rör i samma självdragskanal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.