Laminat eller massiv ek

  • Laminat

    29 Röster 61,7%
  • Massivt

    18 Röster 38,3%
  • Antal röster
    47
  • Omröstningen stängd .
Hej,

har sökt svar på ovanstående fråga i forumet och hittat en del i tidigare inlägg. Tänkte ändå be om era synpunkter!

Valet står alltså mellan bänkskiva i massiv ek (färdigkapade skivor från Bauhaus) eller laminat Zeus Antracit (mörkgrå) från LG Collection (kan beställas bl.a. via Marbodal eller på K-Rauta).

Skåpluckorna är vita och golvet är ekparkett. Kakel har vi inte valt ännu. Det lutar åt laminat, främst för att vi gillar den gråa färgen och för att laminat kräver mindre underhåll än massiv ek.

Priset för de båda alternativen är ungefär detsamma, i vårt fall går det på ca 5-6000:- (420cm).

Vad tycker ni? Ser det budgetaktigt ut med laminat?

Rösta gärna i omröstningen ovan och/eller skriv en kommentar!
 
Redigerat:
Hemmakatten
Laminat är inte alls budgetaktigt och ser inte heller budgetaktig ut (undantag Ikea-laminat som är hemskt och av dålig kvalitet).

Vi har i vårt hus medvetet valt laminatskivor för att vi tyckte det var snyggast, mest lättskött och passade bäst in. I köket har vi en rostfri hel bänkskiva och en vit laminatskiva på köksön (100x240cm) med ho i. Till det helvita, släta, målade köksskåp kombinerat med en förvaringsvägg i valnöt.

Riktig laminat (som den från LG) är vacker och hållbar.
 
Laminat fungerar bra. Kapade skivor från Bauhaus är jag lite allergisk mot.... Satsa på en riktigt fin olja och gör ett bra grundjobb med den innan du tar den i bruk om du väljer det.
Zeus tycker jag är ett bra val. Lättskött ser fräch ut. Dock verkar priset lite högt. Jag känner inte till LG:s priser men DFI har den och kostar i 30-mm under 1000:-/meter?? Du har kanske räknat med urtag och annan framkant?
Satsa på en underlimmad vask! Det ser billigt ut med ovanpåliggande, och det finns inget som är så irriterande att jobba med (eller kanske Blancos -IF serie.... så tunn i kanten att en ovanpåliggande känns som flashmonterad).
 
Jo, för laminat är det ett uppskattat pris inklusive kantlister. Kommer inte ihåg vad priset var per löpmeter för endast skivan, men det var under 1000:- i alla fall. Sen varierar ju priset på kantlist ganska mycket, beroende på vilken man väljer.

Angående underlimning så är det något jag har funderat på, men köket och ho har vi köpt på IKEA och planen var att göra sp mycket som möjligt själva. Om vi skulle välja underlimning innebär det väl att vi måste köpa hon samtidigt och från samma ställe där vi beställer skivan, och då blir det genast mycket dyrare, tror jag. Hon kostade ju under 1000 på IKEA, känns som den går på ett par tusen om man beställer t.ex. via Marbodal. Sen vet jag inte vad själva underlimningen går på. Men absolut något jag är sugen på!
 
har haft både massiva skivor och har nu laminat skulle välja laminat igen alla gånger, den massiva skivan är jättesnygg när den är nyoljad/behandlad men känslig för fläckar, märken och värme allt som inte laminaten inte är, den jag har nu klarar 250 grader torr värme vilket gör att man kan ställa ner varma kastruller bakplåtar m.m laminaten är lätt att hålla ren om du vill baka ut något, skulle inte vilja kavla ut bulldegen på en oljad ekskiva... Och laminat är snyggt om man undviker träimitationerna.
 
En ho från IKEA är som en kostym från GEKÅS.... Snygg ett tag men tappar stilen så snabbt att du inte förstod vad som hände:)
Rostfritt skiljer mycket från olika leverantörer och det har varit en del trådar här på forumet tidigare om kvalitén på IKEAS vaskar. Räkna 5-6.000:- för en trevlig underlimmad vask inkl arbetet.
 
Marive skrev:
har haft både massiva skivor och har nu laminat skulle välja laminat igen alla gånger, den massiva skivan är jättesnygg när den är nyoljad/behandlad men känslig för fläckar, märken och värme allt som inte laminaten inte är, den jag har nu klarar 250 grader torr värme vilket gör att man kan ställa ner varma kastruller bakplåtar m.m laminaten är lätt att hålla ren om du vill baka ut något, skulle inte vilja kavla ut bulldegen på en oljad ekskiva... Och laminat är snyggt om man undviker träimitationerna.
Jag ställde aldrig något varm kastrull på laminat och bakade på bakbord/bakmatta.
Men just av denna anledningen att jag läste så många negativa saker om ekskiva ville jag ha laminat. Men hittade inga snygg variant alla var så enormt fula, eller passade inte hemma. (Alla har ju rätt att ha egen smak ;) ) Det blev ek, nästan 12 m. Inga problem alls:surprised:
 
Strit skrev:
En ho från IKEA är som en kostym från GEKÅS.... Snygg ett tag men tappar stilen så snabbt att du inte förstod vad som hände:)
Rostfritt skiljer mycket från olika leverantörer och det har varit en del trådar här på forumet tidigare om kvalitén på IKEAS vaskar. Räkna 5-6.000:- för en trevlig underlimmad vask inkl arbetet.
Instämmer. Våran IKEA-ho blev skabbig på två veckor. Omöjligt att få den fin igen.
 
Laminat alla gånger, eller stenskiva. Trä verkar lite ohygeniskt om jag ska vara ärlig.

5.2 racing: Har du provat medlet Universal eller liknande som säljs på mässor och marknader? Det fungerar perfekt på diskbänkar, vår blir som ny varje gång jag använder det.
 
Nej, det ska jag komma ihåg. Heter det bara Universal? Du har IKEA -ho förstår jag?
 
Vi har Bauhaus-ek som vi har behandlat med Osmo hårdvaxolja. Den behandlingen gör ytan extremt tålig och lättavtorkad och därmed inte det minsta ohygienisk. Inga fläckar av vatten eller vin eftersom ytan inte suger alls.

Eken har dessutom en fördel över laminat i det att eventuella repor kan slipas bort. Men jag vill inte rösta på det ena eller andra. Ta det du tycker är snyggast för rent praktiskt funkar båda två!
 
5.2 racing skrev:
Nej, det ska jag komma ihåg. Heter det bara Universal? Du har IKEA -ho förstår jag?
Det heter lite olika, säljs under många namn men är samma sak i alla varianter som säljs. Men något åt universal heter det oftast. De brukar stå och säga att det är bra till diskbänkar, hällar, ja allt möjligt. Men jag använder det i stort sett bara till diskbänken där den är outstanding.


Nej jag har ingen Ikea-ho som tur är, men den skabbar ner sig iaf, =)
 
Vi valde i vårt förra kök massiva ekskivor från bauhaus. behandlade dem med bixax. Inga som helst problem med fläckar eller annat. Visst får man behandla om dem med jämna mellanrum men fördelen är ju oxå att man kan slipa bort om det blir märken. Jag bakade alltid direkt på min bänkskiva...eftersom den är vaxad var den inte alls svår att hålla ren eller torka av.

Idag har vi en laminatskiva från Ballingslöv (den är dock ca 20 år gammal) och den är fullständigt hopplös. För det första tycker jag rent estetiskt att laminat är fult och plastigt. Sen är den dessutom full av märken efter knivar och det är svårt att få den ren nu när den blivit gammal. (vi har bara bott i huset 1 år) En del av laminaten har släppt och gått sönder så det är hål till skivan under, och det finns flera fläckar på den som inte går bort vad jag än försöker rengöra med.

Nu skijler det ju ganska mycket i ålder på de 2 skivor jag jämför här men en träskiva går ju alltid att slipa för att få en ny yta...laminaten kan man ju inte åtgärda om det blir märken. Vi har bott i flera lägenheter tidigare oxå där det var laminat och jag har i ärlighetens namn aldrig förstått det praktiska med laminat.

Underhållsfritt brukar ju betyda att det inte går att underhålla vilket är en stor nackdel tycker jag!
 
Finns inget som slår laminat när man inte vill ha en stor blaffig rostfri bänk. Underlimad ho i laminat är underbart. Bara dra ner slank och droppar rakt ner i hon. Sedan är ju mönster en smaksak om man vill ha en fuskträ eller påhittat mönster.
 
Hemmakatten
Håller inte med 'snuttjulle'. Vi har en rostfri bänk med ho och en köksö i laminat med underlimmad ho. Båda bänkarna är jättefina, skulle inte vilja vara utan någon av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.