Vi har börjat fundera på att bygga till med bland annat bastu. En fråga som dök upp då: kan man ha fönster i bastun? Känner att det vore härligt att kunna sitta i bastun och se ut över landskapet.

Men det kanske inte funkar rent praktiskt...med tanke på kondens, värm/kyla, osv??
 
Jo, det funkar! Självklart blir fönstret immig precis när du öser vatten på aggregatet och luftfuktigheten stiger, men rätt snabbt förvinner kondensen.

Det kan också vara skönt att kunna öppna fönstret både för utsikten och för en snabb ventilation när orken börjar ta slut, men vill ännu inte ut från bastun för att svalka.

Vi har ett fönster men alldeles för litet.
 
Fönster i bastun är toppen! Gärna ett som har lite bredd så att alla kan se ut - höjden är inte viktig. Tänk dock på att aggregatet kanske måste dimensioneras upp. Man brukar säga att med 1m2 fönster så skall bastuvolymen räknas upp 1m3.
 
Hej!

Vi håller precis på att bygga ett hus och vi kommer ha tre stycken 100x50-fönster i vår bastu. Enligt fönsterleverantören var det inga konstigheter utan det ska funka fint.

Eftersom vi riskerar lite insyn så valde vi spegelglas. Där måste man dock tänka på att belysa fönstren när det är mörkt ute. I annat fall kommer den önskade effekten bli omvänd, dvs man ser in men inte ut. Jag vet inte riktigt varför det blir så men antar att det har att göra med på vilken sida av glaset det är mest ljus. Alltså det måste vara mer ljus på den sida man vill ha spegeleffekt på.

/Peter
 
Jag har också bastufönster - från golv till tak, täcker hela ena väggen. Nu är bastun väldigt väldigt liten. Utsikten är vidunderlig - men jag sitter helst i mörker när jag bastar om kvällen ::). Även vinternatten blir sebar när man suttit i bastun en stund så jag tycker inte att specialglas för insynsskydd behöver vara nödvändigt. Nå, så småningom skall en skjutbar jalusivägg byggas en bit utanför bastun men jag är inte längre övertygad om att en sådan egentligen är nödvändig.

Bastun ligger i anslutning till duschrummet och det finns ingen golvvärme i bastudelen. Det tycker jag idag är en nackdel då golvet är svinkallt även efter en halvtimmes bastande. Det borde ha varit en extra golvvärmeslinga som man kan sätta på samtidigt som man sätter igång aggregatet. Trots den stora kalla fönsterväggen värms bastun upp på 15 minuter - och då är ändå basturummet väldigt kallt från start. Det blir någon kondens längst ner på fönstret men ganska försumbart. En viss försiktighet när det gäller skvättande av vatten får man räkna med. Jag har vanligt termotvåglasfönster.
 
  • Gilla
Mersip5
  • Laddar…
Jag har också ett fönster i min lilla bastu.
Byggmax billigaste 50*50  :)
Strategiskt placerat blev det en fin glugg med bra utsikt och det finns möjlighet att sticka ut skallen för en nypa luft.
Jag lät fönstret, karmen  och smygarna bada en vecka i en balja med linolja innan jag monterade det.

 
En fråga, är det vanligt glas i fönstret eller är det härdat glas.

/Jens


yonna yonna skrev:
Jag har också bastufönster - från golv till tak, täcker hela ena väggen. Nu är bastun väldigt väldigt liten. Utsikten är vidunderlig - men jag sitter helst i mörker när jag bastar om kvällen ::). Även vinternatten blir sebar när man suttit i bastun en stund så jag tycker inte att specialglas för insynsskydd behöver vara nödvändigt. Nå, så småningom skall en skjutbar jalusivägg byggas en bit utanför bastun men jag är inte längre övertygad om att en sådan egentligen är nödvändig.

Bastun ligger i anslutning till duschrummet och det finns ingen golvvärme i bastudelen. Det tycker jag idag är en nackdel då golvet är svinkallt även efter en halvtimmes bastande. Det borde ha varit en extra golvvärmeslinga som man kan sätta på samtidigt som man sätter igång aggregatet. Trots den stora kalla fönsterväggen värms bastun upp på 15 minuter - och då är ändå basturummet väldigt kallt från start. Det blir någon kondens längst ner på fönstret men ganska försumbart. En viss försiktighet när det gäller skvättande av vatten får man räkna med. Jag har vanligt termotvåglasfönster.
 
J Jens Svensk skrev:
En fråga, är det vanligt glas i fönstret eller är det härdat glas.

/Jens
Nej, inte härdat glas utan samma tvåglasfönster som i resten av huset (byggt 2006).
 
Stort tack för snabbt svar.

Nu kan jag andas ut lite och fortsätta mitt bastubygge :D
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Det är i vart fall lämpligt att ha säkerhetsglas om fönstret täcket undre halvan av vägg. Särskilt i bastu där man kliver upp och ned på lavarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.