Vad är rimlig tidsåtgång för att lägga puts på en fasad? Det gäller en byggnad med tegelfasad, med en höjd på c.a 2,2 meter. Inget tegel vid gavelspetsarna. Det behövs alltså inga ställningar. Totala väggytan är 70m2. Det gäller enbart själva putsen, ingen ytputs eller målning. Putsen är vanlig KC-puts. Det förutsätts att arbetet utförs av kompetenta hantverkare.
 
Jag tror lätt att en yrkesgubbe fixar det på en 40-timmarsvecka, eller max 10 dar.....
Men det borde vara rätt så enkelt å fixa själv i o med att du inte har några smygar som måste handdras. Du har ju så att säga jämn nivå å utgå ifrån o ehöver ej lägga tjockt. De viktiga e å välja rätt bruk o ev underbehandling...
 
Vi hade 3 man som putsade våra källarväggar, totalt 55m2 väggyta, det gjorde dom på en dag. Nu var det polacker som jobbade 11-timmarsdag så ca 33 timmars jobb alltså.
Dom var vansinnigt effektiva kan jag tillägga :D
 
Jag fixade vår sista vägg på huset 20 meter längt och ca 2,5 meter högt. Då rev jag ner gammal puts nätade putsade om med kalkbruk, bildade bort en betongtrappa satte i en en dörr och stoppade in två fönster, samt målade med kalkfärg. Tid två veckor inklusive helger. Jag jobbade säkert längre dagar än en normal murare men de bör fixa bara omputsning på en vecka om det inte är förnycket special grejer som kommer till.

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.