Hejsan är som sagt ny på forumet, mkt bra forum desutom :) Men i alla fall har en fråga till alla hus experter, Vad är bäst om man ska värdera om huset, är det att instalera en kamin med mysfaktor eller måla om huset. frugan vill måla om huset och jag vill sätta en billigare kamin innan värderingsmannen kommer. vi har i nuläget satt bergvärme o nytt kök med allavit varor så det är det sista momentet vi grubblar på Hjääälp!!!!
 
Måla om. Se bara till att det blir färdigt.
Försök att få alla små projekt klara innan han kommer.
 
höjer omålning av hus mer tror du :)
 
Ja. Hade ni haft direktverkande el så hade nog kaminen höjt värdet mer. Men i och med att ni hade bergvärme, så tror jag mer på en ommålning. Dessutom så kostar det minst 30 000 att sätta in en kamin med skorsten, medans en ommålning kanske kostar hälften.
 
ok sant faktiskt har slagit mig dom banorna ....då blir det omålning :) tack för rådet
hur mkt kan det höjas tro :)
 
Det där har diskuterats flitigt i andra trådar.
För det första: Skall ni värdera om huset för att höja lånet osv - eller skall ni sälja ?

En ommålning kanske höjer värdet med 0 kr, och en kamin med 150 000 - eller tvärtom om man säljer och får igång en budgivning.

För en värderingsman så kan en ommålning vara att föredra eftersom huset då står sig s.a.s., men en värderingsman kanske kommer fram til latt mysfaktorn med kaminen skulle kunna göra huset mkt mer attraktivt vid en ev försäljning och därmed värderar upp huset med den.

Jag tor att är det en värderingsman så är nog en ommålning att föredra dock.
Hur mycket det höjer beror väl på: Är huset inte i akut behov av ommålning; dvs det ser ok ut, och det håller sig även om det var ett tag sedan det målades - så är det inte så mkt tror jag, då kanske ni i bästa fall får "tillbaka pengarna".

Däremot, är det ett akut behov, så skulle ju en risig fasad sänka värdet rätt rejält, och därmed får ni ju rejäl valuta för pengarna om ni kan visa ett juste hus även på utsidan.

så tror jag iaf...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.