Fick en läcka på ett nedåtgående avloppsrör från köket, som vattenfyllt min 25 m2 gillestuga. På golvet låg diverse träskikt, lite frigolit och överst ett laminatgolv.

På väggarna var det gipsskivor på träreglar.

1 Byggfirman vill inte återställa som det ser ut utan måla väggarna och lägga klinkers.

2 Om han ska isolera väggar och golv vill han lägga motsvarande platonmattor, med mekanisk ventilation.

Om han gör enl alt 1 så blir det ju enklare än att återställa - får jag pengar då?

Med alt 2 så får jag betala för mellanskillnaden, mot att återställa. Hur mkt pengar blir det? 50 kkr? 200 kkr??
 
Redigerat:
Beklagar det inträffade.. men jag förstår inte riktigt din fråga?

Hur skulle du få pengar vid val av alternativ 1?

Är det inte ett försäkringsärende eller?
 
Varför ställer du inte frågan till ditt försäkringsbolag??
 
Jo, det är ett försäkringsärende. Jag undrar mest vad som är rimliga pengar att betala för ventilationen av rummet - vad är det värt?

Annars kan man ju låta dem torka ut rummet åsså göra jobbet själv?
 
Jag skulle gissa att ett komplett Platon-system med mekanisk ventilation går loss på ca 30.000:-.
 
Är väggar och golv i hyfsat skick så hade jag nog avstått ny uppregling.
Samtidigt så påverkar ju er användning av rummet valet en del.
 
  • Gilla
kp1
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Är väggar och golv i hyfsat skick så hade jag nog avstått ny uppregling.
Samtidigt så påverkar ju er användning av rummet valet en del.
O lagt klinkers och målat väggarna så allt andas?
 
turtobbe skrev:
O lagt klinkers och målat väggarna så allt andas?
Exakt!
 
Fick ett bud fr byggfirman på 112 kkr för 39 m2 ventilerade rum. Men då ska de ju ha dragit av kostnaden för att återställa reglar i väggar, väggar och laminatgolv, eftersom att det är ett försäkringsärende? 112 kkr kanske skulle räcka till 39 m2 om man började från scratch i en "ny" källare...eller hur långt räcker 112 kkr??
 
Jag tror knappast att de har dragit av för återställandet. Det är ju ett ärende mellan dig och ditt försäkringsbolag. Såvida de inte har lämnat en offert på uppdrag av försäkringsbolaget..? Kolla med byggfirman.

Vad ingår i de 112 000 kronorna?
 
Så här står det:

"Anbudet gäller 39 kvm golvyta
Rivning återställande av väggar från mitten av vägg och uppåt
Slipning av golv för att uppnå plan yta
Leverans, montage och injustering av ventilerat golvsystem

Åtgärder som er försäkring med skadenr xxx ersätter:
Riving, torkning och återställande av laminatgolv och väggar från mitten av vägg och nedåt
Rivning av och nya golvlister
Demontering och återmontering av befintlig el och värmerör
76 % av kostnaden för målning av väggar"
 
Ja, det kändes lite luddigt..

Spontant låter det hela som en väldigt avancerad lösning.
112 000 kr för ytskikt i en gillestuga..?

Var inte ytrymmet 25m² enligt ditt första inlägg?

Varför inte klinker?
 
Det enda som indikerar att de räknat av något är ju att de skriver att reglar från mitten av väggen och uppåt ingår i offerten, samt att ärendet täcker reglar från mitten av väggen och nedåt ........

Klinkers, ja jag ska be om en offert på det oxå
 
Nu har det ju kommit en finanskris och ROT-avdrag som förändrar förutsättningarna!!

Golvet är färdigtorkat, jobbet kan börja. Jag har en offert på 46 kkr om jag har platon+ventilation i lilla rummet på ca 10 m2. Betonggolv, spacklat i stora gillestugan.

Men jag kan få ca 30 kkr av försäkringsbolaget om jag gör jobbet själv.... Om jag tar dessa pengar och handlar upp jobbet privat med nya ROT-avdragen och byggkrisen i minne, så borde det väl rimligtvis bli ett bättre pris?
 
Fan!

Försöker ringa försäkringsbolaget men de har bara 1 man som hanterar husskador och han verkar jobba halvtid!

Det har gått ett halvår nu och helt plötsligt kom en talong där de vill att jag betalar självrisken på 2000.

Jag har fått en offert på 100 000 för att återställa. Och de har lovat att uppge en siffra hur mkt de kan betala ut om jag gör jobbet själv.

Men det är tvärtyst, det enda jag fått är en räkning! Får det gå till så här!!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.