Renoverar badrummet för fullt och där inne satt röret som går upp på taket och luktar illa. Kan man gå ner på 50 mm rör till detta eller är minimum 75 mm? Om det kan räcka med att sätta en backventil inne i skåpet under handfatet är ju det ännu bättre..
 
Beror på hur ditt system ser ut. Reglerna säger idag att det skall finnas minst en avluftning som går ut i det fria i systemet. Backventiler sätts idag som stöd till samlingsledningar där behov finns. Vad det gäller storlek så är 75 minimum men det beror också på hur systemet ser ut. Finns det många anslutande ledningar i det så borde 110 mm funka bättre. Följ reglerna så är chansen större att avloppet kommer att funka bekymmersfritt. Har upptäckt i mitt jobb(filmar rör) att om bara fler följde de rekommendationer som finns så skulle problemen vara färre.

Bara för att det finns rör i en viss storlek så behöver det inte vara korrekt att använda just den
 
Det var det jag ville veta, hade varit mycket midigt att kunna gå ner en dimention, men om det är mot rekomendation så skah jag inte göra det. 75 får det bli eller kanske dubbla 50? Vill så gärna kunna dra det i en vägg..
 
  • Gilla
Sandholmen
  • Laddar…
Vet inte om jag var lite otydlig. 75 är minimum man får ha om omständigheterna medger. I princip bara avluftning från enkelkök. Har man toalett så är jag rädd att det är 110 som gäller. Handlar om normflöde och liknande. Finns tabeller på vad som gäller.
Om det kommer att funka med 75 mm. Vet ej men troligen men är ju trist om det inte funkar så bra. Risk för luktproblem.
Hade varit intressant om någon som läser detta har någon kunskap om vad som gäller när man säljer ett hus där någon har satt in avluftning som är underdimensionerad. Räknas det som ett dolt fel om man märker luktproblem.
 
Det var 70-75 innan jag rev ( gjutjärnsrör) Det fungerade. Därför ville jag se om det var nån ide att försöka med så litet som 50 eller dubbla 50 rör i stället för en 75. Om det enbart varit handfat och tvätt ensamt i en byggnad behöver man inte ha nån luftning(teoretiskt sätt) Annars räcker det med en backventil. Om toa är inblandad blir det finfina sug och då krävs det luftning ;)
 
Om det ni kallar backventil är ett återsugningsskydd så räcker det med 50mm om du har trångt om utrymme. Dimension 50 räcker till sju våningsplan 19l/svid-250pa.
 
Tackar. Jag har alltså inte varit ute och seglat helt och hållet då.. Funderar nu på att göra en kombination. Dra en 75 från stammen upp på vinden och där sätta en sådan ventil. Skulle det inte funka så blir det till att fortsätta upp genom taket och sätta en huv..
 
Det kommer att fungera bra. Det enda felet som det brukar bli på dom är att membranet kan klibba fast efter några år men det är bara att peta lös det.
 
Föraäldrarnas kåk har 75 och vacuumventil och det fungerar, 75-röret är ca 2,5 m med en böj vill jag minnas.
Jag skulle inte gå under 75 och lägga 110 så långt det är möjligt.
 
Tackar för alla svaren. Mvh Olle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.