Hej,

Vi funderar på att bygga ett Sandliden i vår/sommar -09. Har sökt runt på forumet men hittat väldigt lite info om just sandliden. Ni som har byggt detta hus hur tycker ni det blev?

Vi kommer att göra de flesta snickerierna själva förutom stomresningen (för platta, el och vvs anlitar vi entreprenörer). Hur byggde ni?

Vi är i kontakt med Eksjöhus och kommer att lämna ett förslag på ny planlösning och lite utökning av "barndelen" för att få plats med klädkammare i barnens rum. Vi skulle även vilja ha lutande innertak hela vägen från köket ut i vardagsrummet (12 grader).
Det enda vi är oroliga för i huset är utrymmet i vardagsrummet före hallen. Kommer detta se "smalt" ut? och hur använder man det bäst eftersom det blir en genomgångsyta? Vi har tankar på att ha plant tak i hallen (2,4m) och sätta igen den "lilla" öppna delen mot vardagsrummet mellan garderob och toalett, kanske blir det lite mer känsla för hall och vardagsrum.:confused:

Hur har ni gjort, något ni skulle gjort annorlunda eller har ni en bra lösning på något. Väldigt tacksam för hur ni upplevde ert bygge.

MVh
Matias o Anette
 
Hej,
vi vill bygga ett Sandliden men tycker det blir för dyrt. Blir det av kommer vi också att bygga vår/sommar 2009.
Vad är era ungefärliga kostnader för grund, el och vvs?

Totalpriset vi fått från Eksjöhus är ca: 2,4 miljoner. På det kommer tomt, anslutningar och alla tillhörande avgifter. Slutsumma runt 3,2 miljoner.:confused:

Personligen tycker jag om standardhöjd i köket i det här huset. I hallen tycker jag det borde vara 2,40 i takhöjd (inte min sambo) för att få en tydligare avgränsning mellan hall och vardagsrum. Garderoben vill vi bygga ut hela vägen mot badrumsväggen. Kräver förmodligen att man hänger dörren på andra sidan.:rolleyes:

Är det hallen ni tror blir smal eller väggen fram till köket om ni ska ha sluttande tak in i köksdelen?

Om ni inte har varit inne i Sandliden har jag lite bilder från en visning jag kan skicka.

Är mycket intresserad av er kalkyl för husbygget!

MVH
Mikael
 
Hej!

Jag har fått ett pris på 2,7 miljoner för huset med allt utom tomt och anslutningar.
Nu funderar vi på att kanske bygga i lösvirke. Då skulle vi ta hjälp med stomresningen
och elen och göra resten själv. Det skulle då kosta ca 1,3 miljoner + stomresningen,tomt och anslutningar. Vi ska i så fall köpa in allt material själva. Garderoben skulle vi också bygga ut hela vägen mot badrumsväggen. Ev göra badrum och klk i arbetsrummet och klk i lilla badrummet.

Mvh Kristiina
 
Skulle vara tacksam om du kunde skicka bilder till mig också.
 
Hej,

De priser vi fick med deras entreprenörer.

Byggsats: 1,5 miljoner då ingår allt utom kakel och klinker samt borrhål eller jordslinga till VP:n.

Platta 313.000

El och VVS ca 80.000 sek /st

Plattsättning med kakel och klinker ca 100.000

Snickerier 380.000:-

Tror att totalen blev ca 2,5 miljoner plus tomt med anslutningar och borrhål (och trädgård).

Vi har lämnat förslag på ny planlösning och lite ändringar. Då har vi utvidgat ursprungs storleken till 177kvm för att få plats med klk i barnens rum, allrummet (bion) blev lite större då också. Snedtak i kök plus vardagsrum. Tre takfönster i köket. 2,4 höjd i hallen och vi har byggt igen mot WC:t.

Väntar på nytt pris.......

Vi kommer göra mycket själva och räknar med att komma ner 3-400.000 minst.

Det vi har varit mest oroliga för är som jag nämde att det ser trångt ut i vardagsrummet från hall garderoben fram till köket. Vi har laborerat med att sätta köket mellan tvättstuga och arbetsrummet för att få soffdelen vid "föräldradelen" med mer väggar (för TV och annat). Kan lägga upp vår planlösning vid senare tillfälle.

Vi håller på att få till en visning på ett sandliden men hade varit väldigt tacksamma för lite bilder om du har. Trodde aldrig det skulle vara så här svårt att bestämma sig. Vi får väl se om sandliden faller oss i smaken annars är det bara att börja titta på fler modeller.

Kul att fler gillar sandliden.
/Matias
 
Hej,

Vi är också på gång att bygga Sandliden, men som lösvirke med start efter nyår någon gång (hoppas vi).
Vi skulle gärna också få skickat lite bilder på huset om någon har. Samt om det finns några hus i närheten av Göteborgsområdet att kika på. I och för sig är vi beredda på att åka en bit för att se ett sådan hus, så alla tips är välkomna.

Tacksam för svar!

//Niklas
 
Hej!

Vi är nu inflyttade sedan ett par månader. Huset är inte helt färdigt ännu. Det "stora" badrummet tar vi i vinter....:).
Vi har gjort om planlösningen ganska mycket från ett Sandliden men vi känner att det blev näst intill perfekt. Vi tyckte att "barndelen" var för liten och där har vi nu både klk och ett större allrum. Det hela snedtaket över vardrum/kök breddade hela intrycket och omflytten av tvättstuga blev också bra då man får en mysigare loungdel borta från springet mellan hall och kök.

Jag har massor av bilder. PM:a mig med din e-mailadress så skickar jag lite bilder.

/Olle
 
Hej,

Är verkligen jättenyfiken på era bilder. Du får hemskt gärna maila bilder. Och har du en planlösning på pdf att maila vore det Jackpot. Vi också har en hel del tankar om att revidera i ursprungsplanen och jag blir genast oerhört nyfiken på att se vad ni gjort.

njon@telia.com

//Niklas
 
Hej

Vi ska bygga ett Sandliden inom kort och har ritat om planlösningen ganska rejält.
Vi har flyttat köket till början av huset ( dvs där arbetsrummet är )
Efter köket kommer tvättstuga och sedan klädkammar.
Vi har sedan flyttat hela föräldra delen ( hela modulen ) bakåt, så huset blir som 3 moduler tripp, trapp, trull - om Ni förstår, inte som ett U.

Vi har även förstorat barndelen, med framförallt större allrum, samt barnens rum till ca 12 kvm. Vi har även ritat in en klädkammare mellan barnrummen.

Vårt hus ligger på ca 177 kvm.

Vore kul att få lite bilder , gärna från Er som har lutand tak i hela köksdelen.
annesjo@hotmail.com

Hälsningar
Anne
 
Hej,

Barndelen låter precis som vi har gjort. Vi hade också tankar på att göra huset "tripp, trapp, trull" men det passade inte in på tomten. Jag skickar lite bilder och vår planlösning.
 
Hej!

Vi har med börjat titta på hus och fastnat för Sandliden totalt. Med ändringar i planlösningen så tror vi att det kan bli ett riktigt toppenhus! Det vi däremot har saknat är bilder!! Skulle vara väldigt tacksam om vi kunde få ta del av biler?? Mail: sliver8621@hotmail.com

Vi har också tänkt på att bygga huset i "tripp, trapp, trull" samt lägga till klk i "barndelen". Vi har också tänkt förlänga väggen vid garderoben i hallen ända in till väggen mot badrummet, känns som att många tänkt likadant:).

Är det någon som vet om man kan få chans att se Sandliden och i så fall var?

Mvh
M och T
 
Hej! Såg att denna tråd har ett par år på nacken men testar ändå. Jag och min sambo är väldigt nyfikna på er planlösning och lite bilder på ert hus om ni har. Vi är med sugna på att bygga ett Sandliden. Vad hamnade ni på för kostnad? Hur mycket gjorde ni själva?
Med vänlig hälsning, Willy och Maria

Min mail är willy.kulmala@gmail.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.