rusta säljer en genomströmmningsberedare 1-fas 7kW som säkras med medföljande 32A dvärg! månntro hur många som har 35A eller större huvudsäkring?
 
Jag var hemma hos en kund för ett par år sedan.
Han var mycket nöjd att ha kommit över ett import bubbelbadkar med värme till mycket bra pris ...... Enda haken .....1 fas 40A med värme och pumphus ingutet ..
Jag vet att detta badkar står i hans garage fortfarande.
 
pellefant skrev:
rusta säljer en genomströmmningsberedare 1-fas 7kW som säkras med medföljande 32A dvärg! månntro hur många som har 35A eller större huvudsäkring?
va?? kan det verkligen vara sant? ja man får ju hoppas att dom får tillbaka varenda en från arga kunder! den beredaren är ju inte avsedd för svenska marknaden, låter mer som nån USA/japan variant som ska gå på deras "split-phase" 240v system.. dom har ju oftast 200A servis in i huset...
 
Göran.W
Hej alla "normala" 230 spisar går det köra 3 faser nolla+jord.
Dom kopplas normalt så här
på stift 1-3 kopplas i fas på vardera anslutning ev byglar tas bort.
stift 4-5byglas och kopplas till nollan
stift 6 där kopplas jorden.
Ibland anges kopplingen i schemat som 400volt-nolla-jord vilket kan vara lite förvillande.

Sitter där kopplingsbleck går den garanterat koppla om.
Posta en bild på kopplingss chemat så ska jag hjälpa dig med omkopplingen.

Göran
 
200A servis ?! Med enfas 115V blir det 23kW. Det låter en aning överkant tom för jänkare.
 
mrfrenzy skrev:
200A servis ?! Med enfas 115V blir det 23kW. Det låter en aning överkant tom för jänkare.
ja du lyssna på detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=kdLJJL32OdI
15 sekunder in i klippet nämner han att huset från början hade en 100A luftledningsservis men dom uppgraderade till 400A!!! jordledningsservis. men det huset är ju extremt, vem fan vill ens bo i ett sånt hus.. jösses... only in USA..
 
Göran.W skrev:
Hej alla "normala" 230 spisar går det köra 3 faser nolla+jord.
Dom kopplas normalt så här
på stift 1-3 kopplas i fas på vardera anslutning ev byglar tas bort.
stift 4-5byglas och kopplas till nollan
stift 6 där kopplas jorden.
Ibland anges kopplingen i schemat som 400volt-nolla-jord vilket kan vara lite förvillande.

Sitter där kopplingsbleck går den garanterat koppla om.
Posta en bild på kopplingss chemat så ska jag hjälpa dig med omkopplingen.

Göran
Jag vet att det går men finns det inte ett alternativ kopplingschema inklistrad på spisen så kopplar jag inte om den. Byglingarna satt mellan 1-2 och 2-3 så det hade bara varit att plocka bort de och kopplat in faserna där på 1-2-3. Spisen är återlämnat och de väntar på en ny som garanterat går på 400 v...
 
mrfrenzy skrev:
200A servis ?! Med enfas 115V blir det 23kW. Det låter en aning överkant tom för jänkare.
Tja, vår 3x35A ger 24kW och det är inte för lite när "lekstugan" är igång! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.