Det fanns ingen del "allmänt kyl" så jag använder mig av denna delen...

Jag har en lägenhet som ligger på 3:e vån av 3. På sommaren blir det riktigt jäkla varmt och det är jobbigt!
Så nu funderar jag på att köpa mig en klimatanläggning och installera.

Någon som har egna erfarenheter av detta? Vad köpte ni för anläggning? För- och nackdelar osv?

Har en 3:a på 75 kvm.
Hur stor skillnad i luften blir det om man har en avfuktare kombinerat med kyla?

Vad ska man tänka på när man köper/installerar en klimatanläggning?

Tacksam för svar
 
Bor du i en hyreslägenhet eller bostadsrätt? Kolla först med styrelsen ifall det är ok att installera...
 
Jag bor i en hyresrätt...

Finns det "portabla" klimatanläggningar, typ att man kan fippla ut en slang genom fönstret eller liknande. Så slipper man/jag borra hål i tegelväggen :)

Någon som har en fiffig lösning?
 
Ja, det finns portabla ACn där man kopplar till avluftsslang för evakuering av den varma luften. Den slangen kan kopplas till frånluftventilationen eller på annat sätt ledas ut ur huset.

Det finns också "halvportabla" system med inom- och utomhusdel (split) som är kopplade via slang istället för rör så att den går att flytta om det behövs.
 
Har du råd så satsa på en halvportabel de med slang är inte lika effektiva tyvärr. Det är svårt att få slangen ut genom fönster/dörr på ett bra sätt. Sen får man inte (enligt min bruks) förlänga den allt för mycket heller.
 
Så en halvportabel e det som är det bättre alternativet gällande "portabla" AC?
Någon som har en egen halvportabel AC som ni kan rekommendera?
Någon som har en med både värme och kyla samt avfuktare? Eller vad är "bästa köpet"?
 
Avfuktningsfunktionen får du normalt på köpet, i själva funktionen så att säga.

Vi har en portabel, och det största problemet är precis som tidigare skrivits att kunna transpotera iväg den varma (upp mot 60°C är inte ovanligt) luften. Slangen bör vara relativt kort och ha fri väg ut i friskluften. Utlopp via ett öppet fönster förlorar effekten radikalt då för mycket varm luft läcker in.

En halvportabel har ju löst problemet genom att placera den varma delen utomhus. Men det är ju fortfarande en slang som ska mellan delarna.

Det finns ju ganska billiga (i prislägen kring 5-6 000 kr) luft/luftvärmepumpar med inbyggd kylfunktion (typ denna). Men det ger ju en mer fast installtion som ju fastighetsägaren måste vara med på. Dessutom måste avfuktningsvattnet kunna dräneras.
 
A
Det kan bli problem med att skicka ut varmluften i husets frånluft. Är det bara vanliga ventiler som inte sitter på yttervägg så är de troligen sammankopplade någonstans med grannarnas ventilation.

Trycker man in varmluft i ventilerna så kommer den tryckas ut inne hos grannarna och då kommer de antagligen svettiga och varma komma och knacka på och undra vad ni håller på med.
 
bra-byggare: hehehe det hade ju kanske inte varit så trevligt, vem vill ha en svettig arg granne på dörren!

GoForIt: Ja det är många aspekter som skall gå att lösa med en anläggning i en hyresrätt. Ska se om jag kan fundera ut något smart gällande frånluften, men enda lösningen som jag ser just nu är ju en hilti i väggen...

Finns det inte dem som har typ av avfuktnings samlare där man kan tömma en "låda" med vatten själv? Eller e det så att den skall kopplas till det fasta vattensystemet i form av avloppsvatten?
 
stoppa ut en slang genom fönstret, det blir svårt att kyla hela uteluften med en ac
Portabla är bara en nödlösning som man ändå får stänga av för att kunna sova pga ljudet.
Skulle hellre satsa på en riktig fläkt och om man vill ha det RIKTIGT kallt ta och fyll en strumpa eller 2 med is framför fläkten dessutom blir det riktigt härligt kall saft om man vill
 
Lite OT kanske men lösningen med is har jag faktiskt sett i verkligheten. Visserligen inte i ett hus men väl i en Chevrolet från 50-talet. Det var en tilläggskylare i form av en "burk" med luftintag som man hakade på ena sidorutan. I burken fyllde man is som kylde luften som sedan blåste in i kupen. Ingen el eller liknande, bara fartvinden som fångades upp i en tratt. :)
 
Och sådana enkla "luftkylare" säljs ju numera också (ex denna).
Man laddar dem med speciella kylklampar som man får frysa ner i den vanliga frysen.

Kanske kan vara ett alternativ för ett begränsat behov.
 
Ja se!! Både billigt å enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.