Hej!

Någon som vet om man får/kan koppla in en järnspis själv i köket för att sedan få den godkänd av sotare? Vi har precis köpt en västerbottensgård från förra sekelskiftet och järnspisen i köket togs sannolikt bort på 60-talet, men hittades under en massa bråte i ett av uthusen. Den är i perfekt skick, inte en rostfläck... Orginalhålet i murstocken verkar dock vara igensatt. Är det dumt att ge sig på det själv?

Mvh

Fredrik
 
Du får och du kan. Som regel kräver kommunen en bygganmälan, en ren formalitet. Kontakta din handläggare och fråga vilka dokument de vill ha. Blankett brukar finnas på kommunens hemsida.
 
Det är inga problem alls att ge sig på, skulle nog ta dit sotaren först som kan komma med goda råd m.m.
skorstenskanalen som vedspisen tillhör kanske måste slammas invändigt, det kan han kolla.
 
Tack för svar! Hoppas då bara att jag kan hitta orginalhålet under putsen, kan ju vara lite knepigt annars att veta var man ska ta hålet... Någon som har tips på någon länk eller litteratur om hur man rent praktiskt går till väga för att få det hela tätt och fint?
 
Bra litteratur är ju klassiskern "Så renoveras torp & gårdar" samt böckerna "Invändig renovering" och "Utvändig renovering"
Alla finns på Adlibris.
Du skall använda hydrauliskt kalkbruk att mura och putsa med, vanligt gammalt tegel utan hål, eventuellt ugnslera att förbättra spisens ugn med.
Målar murstocken gör du med limfärg som blandas av benlim (kritar mindre än cellulosalim), vatten och krita.
Det kommer gå finfint!
 
withnail skrev:
Du skall använda hydrauliskt kalkbruk att mura och putsa med, vanligt gammalt tegel utan hål, eventuellt ugnslera att förbättra spisens ugn med.
Målar murstocken gör du med limfärg som blandas av benlim (kritar mindre än cellulosalim), vatten och krita.
Det där beror ju en hel del på hur det ser ut idag. Är murstocken putsad med kalkbruk och är den målad med limfärg? Man kan inte slabba på kalkbruk och limfärg om underlaget är fel.
Dessutom kanske man vill välja en tvättbar färg i ett kök. Inte antikvariskt korrekt kanske, men praktiskt.
 
withnail skrev:
Du skall använda hydrauliskt kalkbruk att mura och putsa med
Varför hydrauliskt bruk? Själv har jag använt släckt murkalk och grus - ett klassiskt kalkbruk helt enkelt både till säckadragningen och putsning.

Hur gammalt är huset och hur ser kanalerna ut? Beskriv gärna lite mer så blir det enklare att kommentera.
Jag håller på med en artikel på min sajt om glidgjutning samt mura om kronan på skorstenen. Inte värst svårt om man är händig och noggrann.
Oftast vill murarna använda typgodkända keramiska bruk som hållar 'för alltid'. De kostar skjortan... Själv har jag glidgjutit med klassiskt kalkbruk helt utan cement och nyare material och fått det godkänt av sotare. Dock räknar jag med mer underhåll än rör eller keramiskt bruk. Rör bör man inte sätta i ett gammalt hus eftersom det gärna vill ha en varm murstock som huset mår bra av.
Kolla också somm nämnts att det finns ett lerskikt ovanpå ugnen - annars riskerar du bränna sönder den...
 
Tack för alla svar!

Lite oklart hur gammalt huset är, faktiskt. Det vi vet är att man gjorde en större renovering 1929, men sannolikt är timmerstommen betydligt äldre än så. Enligt besiktningsmannen finns beslag från 17-1800-tal här och var i huset, dock sannolikt bara återanvänt från tidigare hus. Har ännu inte fått tillträde till huset, så vi har inte haft möjlighet att leta ålderstecken under tapeter och andra täckande skikt.

Har beställt besök av sotaren för att få hjälp att lokalisera rätt pipa. Med lite tur kan man använda en pipa som idag används av järnspis på våning 2 som vi kommer att flytta till bagarstugan, dock lite osäkert om den sträcker sig hela vägen ned till vån 1. Dessutom finns ett antal kakelugnar som vi måste få påtittade, så förhoppningsvis kan sotaren kolla igenom allt på en gång.

Återkommer i oktober då vi börjar renoveringen, lär nog dyka upp nya frågor då!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.