hehe det var ett skämt :p
tänker inte låta hund och barn springa på en tomt jag dränkt med diesel ,full så galen e jag inte
 
Köp kraftig svart plast på rulle på granngården. Bred ut över hela området förankra med stenar. Låt ligga under två växtsäsonger. Inte så vackert men arbetsbesparande. Sedan har du ett område med ren jord som du kan plantera vad du vill.....

Har aldrig testat detta på bräken men på många andra svåra ogräs med gott resultat.
 
Klippte ner mina ormbunkrar och sedan behandlade jag dom med roundapp i maj. Nu var det bara att ta bort dom stora rotklumparna.Rent och snyggt.
 
provar nog detta ,men tror du det fungerar så här sent inpå året ,köra med roundupp nu och plocka rötter i vår ?
 
roundup fungerar bara på aktivt växande växter, det är alltså sämre sent på säsongen.
 
Att täcka kan vara en bra idé. Antingen med tjock svart markduk, eller passa på att återvinna lite; blöt tidningar och lägg tätt. Ingenting får sticka upp! lägg täckbark ovanpå så ser det trevligare ut. Både tidningarna och barken blir till jord sen.
 
Tyvärr är denna ormbunke så aggressiv att den går igenom även kraftigt lager tidningar.
 
Bygg en friggebod med gjuten platta ovanpå ormbunksbeståndet! ;)

/Pontus
 
:) he he bäst hittils
 
Funkar på alla ogräs! Nu upp till 15m2 stora bestånd! :D

/Pontus
 
Att marktäcka mot Örnbräken torde vara ganska meningslöst. De är nämligen ett stort problem även i skogsbruket. När träden är stora och täta hålls Örnbräknen nere och man vet knappt att den finns där men så fort man avverkar och solen kommer till så skjuter de upp igen och gör det väldigt svårt att få till föryngring av skogsplantor. Med tanke på vilken omloppstid man har i ett skogsbestånd så kommer ett par års marktäckning knappast att göra från eller till.
 
Hej, ny på forumet. Googlade lite om ormbunkar å så hittade jag denna tråden!

Har själv en stor slänt som just nu invaderas av ormbunkar, men som jag tänkt stenbekläda å bygga en damm med ett liten bäck porlade ner för slänten.
Men jag fått tipset att gräva upp ormbunkarna med hela roten, så kommer dom inte tillbaka, har börjat lite med det hemma, men tror ni att bunkarna kommer att komma tillbaka ändå?

Hade åxå fått tipset att spruta på RoundUp nu, men det verkar vara slöseri med pengar då alltså?


Tacksam för svar.
 
sörbom skrev:
en liten porlande bäck låter romantiskt ... tycker själv att ormbunkar passar bra med sten och vatten.

Om du rycker bort ormbunkar vad ska du plantera i stället? Blir hela slänten stenbelagt och sterilt? Sten är bra på att stabilisera marken men mycket objudet kommer att växa ändå i springor emellan .
Eller planterar du annat växt/gräs som ska hålla marken på plats när ett skyfall sväper förbi? Allt beror ju på lutningen och jordsorten om den stannar kvar eller spolas ner.....

Har själv tagit över en brant slänt där ogräs tog överhand över planttbutikens flora. Som varje överambittiös och oerfaren trädgårdsägare började ja rensa ogräset och slänten började röra på sej ... neråt :). Sänkte mina ambitioner ett steg när jag såg resultatet efter ett par år :). Fick lägga en massa sten i övre kanten så huset inte följer med ....

Med tiden har jag lärt mej att uppskatta det gröna som finns, trivs,sprider sej lätt , kräver ingen gödning eller vintertäckning och som så klart inte kommer från plantbutikerna typ ormbunkar, skvalerkål, liljekonvalj, fioler , blåklockor och annat smått och gott som jag inte vet namn på och som växer vilt i min gräsmatta och min trädgård. Upptäckte själv en tendens att det som jag fick gratis betraktade jag som ogräs och tolererade enbart köpta plantor. No ja, ormbunkar säljs också i kruka för dyra pengar men du har dom gratis och uppskattar dom inte - jag känner igen det :).

Nu har jag ändrat min inställning till den vilda naturen och uttröttar den inte till 100% längre. Jag vinner ju ändå aldrig så nu tolererar jag den ....i stället
Det är lättare att utnytja det man redan har i stället för att rätta sej på och lägga tid, pengar och energi på att bekämpa ....
Fundera på om du kan ha nytta av dina ormbunkar.... plantera vårblommor emellan som hinner blomma över innan ormbunkar vaknar till liv och täcker över vissnande tulpaner och påskliljor... bara ett förslag
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.