jag ska sätta upp en ny badrumsmöbel. bakom spegeln finns en apparatdosa och från den till spegeln ska ström dras till uttag med jord och till trafo för spot utan jord.

det går inte att dra EKKL 3G1.5 eftersom den blir för tjock så jag måste ha tunnar typ 0,75 kabel.

vilken kabel får man använda för detta.

är det ok att använda lampsladd?

jag hittar iochförsig ingen lampsladd med jord på t ex ClasOhlson
 
Jag tror att en fast installerad kabel skall hålla minst 1,5 kvmm. Även om det är en anslutningssladd.
 
Jepp, minsta area 1,5mm² fast installerad kabel vid kraft- & belysningsinstallationer.

Nej, lampsladd får du inte använda till det. EKK eller EKLK är det som gäller.
 
ok problemet är att en 3G1,5 är för tjock att få plats med i urfasningarna trät som är gjorda för kablarna. har inte frågat tillverkaren - wetserbergs - men de måste ju planerat att man ska kunna dra anlutningskabel av mindre dimension.

vad gör jag då?

finns det tunnare - plattare 3G1,5 kabel?
 
Det är väl bara att ta fram fräsen och fräsa ett tillräckligt djupt spår. EKK Light bör vara den smalaste kabel som får användas, diameter 8,7mm.
 
Fast anslutning inte samma sak som fast installation men med tanke på att skåpet innehåller ett uttag så skulle jag inte välja mindre än 1,5mm2. Jag vet inte hur Westerbergs resonerar men ring och fråga dem för säkerhets skull.
 
möjligheten finns väl att använda en platt installationskabel från nåt annat land.. norge har väl en variant liknande amerikansk ovalkabel, men frågan är om det inte blir enklare att göra sig plats för en EKK..
 
Det finns tunna vita slangar du kan dra FK igenom.
Vet dock inte om en sådan slang är godkännd som isolering ?!

Fräs ett större spår, låter som det bästa alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.