Måste man ha golvbrunn i en bastu.Säg att man kaklar
golvet i bastun och kastar massa vatten,blir det mycket
vatten på golvet.
Nästa fråga är om man ska prima,tätskikta golvet i en bastu med klinker på golvet precis som man gör i ett vanligt våtutrymme.

Tacksam för alla tips...... ??? ??? ???
 
En golvbrunn skall du inte ha p.g.a. att vattenlåset kan torka ur där vilket gör att det kan lukta apa. Använd i stället en spygatt som i sin tur är kopplad till en intilligande golvbrunn!

Vad har du för material under golvet? Betongplatta, träbjälklag m.m.?
 
Tänkte lägga spontad golvspånskiva med en 13 mm gips uppepå, det borde funka va?
Måste man ha en sk spygatt, eller behöver man ingenting om man inte vill?
 
Då antar jag att vi pratar träbjälklag. Då "funkar" det med golvbjälkar cc 60, limskruvat golvspån + golvgipsskiva limmad med t.ex Ardex S48:

http://www.ardex.se/produkter/s48.html

Du behöver ingenting men jag rekommenderar en spygatt av just den anledningen att många kastar vatten på aggregatet. Skall du inte ha spygatt OCH kasta vatten då skulle jag lägga på ett godkänt tätskikt dessutom!
 
Tack för det "Bygga nytt".Då var min nya tråd onödig jag startade nyss, men det kan vara bra med fler tips,men jag tackar för dina kunskaper.

Mattis
 
Om man bastar allt emellanåt (för det är väl därför man bygger bastu ;) ) så torkar inte golvbrunnen ur !
Framförallt inte om man spolar rent bastun efter sig, då håller den ju sig fräsch längre också!! ::)

Spärrskikt bör man definitivt ha om man har tänkt basta "på riktigt" dvs med "badkastning" och inte har vattentåligt golvmaterial under klinkersen...
 
betongplattan räknas som vattentåligt va?

Har bara uppreglat golv på betongplattan och ingen spygatt, men golv och tak har klarat sig i drygt 30 år så det verkar funka iallafall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.