Funderar på att göra en uppfart/upställningsplats till bilen.
Vill ej ha plattor utan tänker göra en budgetvariant.
Vill ha stenkross, vit till färgen.
Vilkan storlek skall jag välja på stenkrossen?
Funkar marmorkross eller quartz?
Räcker det att gräva ut 15-20cm och sedan stenmjöl ca 5-7cm och sedan stenkrosset ovanpå.
Mina tankar är att om marken sätter sig så är det ju bara att lägga på mer stenkross, eller?
 
Vi har vit/svart stenkross 11-16 på vår uppfart/carport.
Nu började vi från skratch så vi har 25-45cm tjockt 0-60 bärlager och några cm kross ovanpå -just tillräckligt för att man inte ska se genom ner till bärlagret.
Använd hellre bärlager än stenmjöl, stenmjöl blir som gröt på våren när tjälen går ur marken, (Vår granne har bara stenmjöl under en del av sin plattläggning och får det bekymret på våren). tror också att 5-7cm är lite för tunt för biltrafik, 20cm har jag läst är lagom för bilkörning.
Det har inte satt sig något alls vad vi kan se men vi resonerade som du -sätter det sig så är det bara att skotta igen groparna med mer kross.
 
Läste om Dina funderingar. Oavsett material så är vattnet problemet i marken.
Min erfarenhet av att bygga vägar, uppfarter etc. säger att när Du grävt ut tillräckligt så lägg en markfiberduk INNAN Du lägger på bärlagren. Då blandas inte lera eller vad Du har underst med krossen på sikt. Då räcker 15-30cm bärlager. Efter ett par år kan Du lägga på en dm till när det hela satt sig efter var du kört med bil etc. Markduk minst 140gr/ m2.Under första året använder jag en asfaltskrapa (Beijer m.fl.) för att jämna till allteftersom bärlagret sätter sig.
Vattnet och att leran, jorden under bärlagret är problemet - inte vilken typ av bärlager (kross) Du använder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.