Budgetrenoverar köket... Vi har rivit ut gammal köksfläkt och skåp för en tid sedan, nu ska en ny upp. Men det kommer ut kablar ur 2! VP-rör på väggen, till den nya fläkten behövs ju bara 1 och kan inte förstå vart den andra ska in nånstans. (slut på plintar)
Det startar en fläkt på taket när jag kopplar ihop dessa, ska dom va ihop hela tiden då? :confused:

Tack på Förhand från en rookie :)
 
du har centralventilation och måste ha en fläkt anpassad för det, om jag inte minns fel så finns det en som heter elektro-skandia alliance..
den skickar nertransformerad spänning till TF när du inte lagar mat och full spänning när du använder köksfläkten.
 
Jag håller med electrocuted. En sådan fläkt ska gå dygnet runt!
Står den stilla försvinner undertrycket i huset, och det kan tränga upp fuktig luft på vinden och in i väggar. Det är inte bra.

/Hasse
 
måste jag köpa en annan ny fläkt? kopplar jag ihop den nu så går dne dygnet runt men den låter rätt mkt
 
Det satt ingen fläkt i den gamla 'fläkten' eller? Hade en sån i ett hus vi bodde i för länge sedan. I köket bara en kåpa och ett reglage. Själva fläkten på taket som alltid gick på lågvarv och ökade när man drog på reglaget.

Att låta fläkten på taket gå fullt dygnet runt kostar nog mer i värmeförluster än vad en ny rätt typ av fläkt kostar. Dessutom lirar den nog inte så bra med en fläkt i spiskåpan som trycker på.
 
Sjöbbe skrev:
måste jag köpa en annan ny fläkt? kopplar jag ihop den nu så går dne dygnet runt men den låter rätt mkt
När du kopplar ihop kablarna går fläkten för fullt. Det behöver den inte göra.
Jag vågar dock inte säga vad den bästa lösningen är för dig.

/Hasse
 
Varvtalsregulator på TF :)
 
TF? Det är alltså ett måste att köpa ny fläkt?
 
Du måste köpa en ny fläkt,men det finns dom som har central styrning plus en egen fläkt i sig,det kanske var en sån variant som satt där innan om inte så kan jag rekomendera att du köper en sådan.
 
TF= Takfläkt.

Det du hade förut var en fläktkåpa utan egen motor. Reglaget på den styrde bara hastigheten på takfläkten och ett spjäll för att välja om merparten av luften skall tas från kåpan eller övriga frånluftsdon i huset.

Eftersom du verkar vilja använda den befintliga kanalen till köksfläkt så måste du ha en liknande variant även nu. Takfläkten måste gå med ett visst minimivarvtal dygnet runt för att övrig ventilation i huset skall fungera som det ska.

Visst skulle det gå att koppla takfläkten via en transformator så att den håller lämplig hastighet hela tiden men problem uppstår då du startar köksfläkten som då trycker på med os från matlagningen. Eftersom takfläkten inte suger lika mycket så är risken stor att denna matos istället trycks ut i övriga rum som har utsug. Troligtvis badrum och tvättstuga och ev klädkammare.

Om du hittar en köksfläkt som kan samarbeta med takfläkten (så att takfläkten "gasar på" när du kör köksfläkten) så kan det fungera.
 
it-snubben skrev:
Om du hittar en köksfläkt som kan samarbeta med takfläkten (så att takfläkten "gasar på" när du kör köksfläkten) så kan det fungera.
det var just det jag föreslog några inlägg upp, en kompis har sånt system i sitt hus, skänninge ventilation var tillverkaren, och den fläktkåpan hade inte egen motor, utan ett varvtalsvred som ökade varvet på takfläkten samtidigt som ett spjäll i köksfläkten öppnades, och den nya han satte dit var anpassad för detta, men den hade egen fläkt och en transformator till takfläkten, så TF fick 80 volt när KF var avstängd och 230V när man använde KF.
den hette alliance, tror att elektroskandia va tillverkaren, eller om det hette asea-skandia?
 
Köksfläktar som kan styra takfläktar i olika varianter tillverkar bland annat Franke (tidigare Futurum) www.franke.se
Cylinda och Electroscandia kåpor är vad jag vet i princip samma kåpa som Frankes men med bytad front.
Om kan eller inte kan ha fläkt i kökskåpan som komplemment till takfläkten beror lite på hur stor takfläkt man har men i dom flesta fall går det bra.
 
har kollat på ert förslag om en alliance, men det är ju inte samma modell alls.
Jag har helkaklat upp till tak, tagit bort alla skåp och hängt en ny stor rostfri på väggen.... finns dom som "alliance-typ"? Vad gör jag annars??? Måste fixa detta inför försäljning av kåken nämligen. mkt tacksam för HJÄLP! :)
 
1. Montera ur själva fläktdelen i den nya kåpan
2. Ring elektrikern som får installera en separat styrning med hel/halvfart. Eventuellt kanske det går att styra via den inbyggda strömbrytaren/belysningsfunktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.