Av vilken anledning säljs inte vissa färger, och framför allt fernissa, i tub. Idag skall jag lacka ett par trösklar, och det går åt ytterst lite.

Jag inbillar mig, att fernissa i tub, hos vilken hatten återmonterats "luftlöst" håller bra länge.

Delar Ni mitt önskemål så agitera!

per
 
Håller spontant med dig men tror att det handlar om viskositet i slutänden. Material – om vi kan använda det uttrycket – på tub brukar ha en pasta-aktig konsistens. Lack/fernissa/färg kan nog vara för "rinnande" för att funka bra på tub. Undantaget tixotrop färg då. Inte omöjligt men kanske inte helt praktiskt ändå på det stora hela.

Vad jag hade gillat vore möjlighet att köpa färg och lacker i samma slags förpackningar som man får smör och bordsmargarin i på lunchserveringar; en liten dosa av plast med ett staniollock som man river av. Öppna, stryk på och släng. Minimalt med rester över, inget som står oanvänt och torkar. Tillverkaren kan ta ut ett lite högre pris per liter men det är överkomligt eftersom det handlar om en relativt liten mängd per behållare, användaren kan köpa så mycket/lite som går åt, miljön belastas inte med onödig produktion, frakter m m, det blir mindre miljöfarligt avfall som ska lämnas för destruktion... Låter det inte bra?!

MVH
Ronnie
 
Det tycker jag låter mycket bra.
Eller varför inte som en stor ketchuptub som de har i kiosker med färg i...som man kan köpa ur. Man säger hur mkt man vill ha och så får man den mängden i just en liten burk. Inte menad at förvaras tills man känner för att måla...utan man har bestämt sig för att måla. Onödigt med stora burkar färg när man bara ska använda lite...
Är ju ingen målare eller färghandlare men om man sen vill ha i en speciell färg kan de väl kanske klicka den på toppen i rätt mängd och man kan veva om den hemma sen...
Tycker det verkar vettigt.
Vet inte hur mycket gamla färgrester jag har i stora burkar bara för att jag behövt en liten mängd men tvingats köpa MYCKET!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.