Illustrerar mitt problem med bilder på min gräsmatta. Den ena bilden är från förra året, ca två-tre månader efter det att jag sått den, den andra bilden är från igår. Lite fakta....När jag köpte huset så var detta en grusnedfart som gick i en böj ned det till huset med vildvuxet gräs i mitten. Jag skrapade bort det lilla grus som fanns kvar, luckrade upp jorden ca 20 cm för hand (ej jordfräs) och ovanpå det 10-20 cm anläggningsjord. På med gräsfrö och som efter lite regn tog sig bra så mattan blev så fin som den är på ena bilden. Sen under våren 08 så blev den utsatt för ganska lång torka. Det gjorde att gräset dog ut på flera ställen och aldrig återhämtade sig. Det blev små fläckar i gräset och som sedan har blivit strörre och nu ser mattan ut som på bilden. Under den jord som jag la på så verkar det vara jord som är ganska rik på sand. Den senaste bilden visar gräset där det förut var grus, där är också gräsmattan som sämst. I den lilla del i "mitten" på mattan där det förut var vildvuxet gräs och rabatter har det klarat sig bättre, men även där är det som massor med tuvor och dött gräs imellan.

Spontant känns det som jag gjort följande fel, inte vattnat när det var torka, inte gödslat överhuvudtaget, samt ev dåligt förarbete. Tanken lutar nu åt att köra över skiten med en jordfräs och börja om från början och då hålla efter med vattning och gödning. Men innan jag gör något så vill jag ha din experthjälp. :) Varför tror du mattan blev så här. En del gräs verkar ju klara sig bra medans annat inte klarat sig? Är det för att gräsmattan var relativt "ny" som den hade svårt att klara torkan? Tips på hur jag ska göra för att inte få detta resultat igen. Där det ändå finns gräs så växer det väldigt dåligt, får det för lite näring? Trots gynsamma förhållanden så räcker det att klippa varannan/var tredje vecka. Tror du jag måste köpa ännu mer jord innan jag sår nytt? Hur skulle du göra? Alla tips och råd är välkomna.
 
  • x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Nu är jag inte en expert men har åkt på en lite gräs fetisch i år :).Jag tror torkan har tagit död på gräset, rötterna har varandra upp och torkat ut, speciellt om du har sandig jord samt att mattan varit relativ ny sådd. Om du har sandig jord kan du skicka i ca 5 cm torvmull så håller den fukten bättre.

Om du säger att du har bara behövt klippa varanna eller var 3:e vecka då kan inte mattan ha mått allt för bra, en matta som mår bra får man iaf minst klippa var 5:e dag.

Det jag hade gjort är nog om det är väldigt sandigt mylla ner torvmull samt stödså hela mattan tillsammans med dress. Och se till att jorden är fuktig hela tiden till etablering. Använd bra produkter, inga 5 säckar för 100:- på Lidl. När den är väl etablerad underhåll den med gödsling och klippning så kommer den hålla en bra standard. Om du tänkte göra det den här säsongen så bör du sätta igång snart, för när marken går ner till 7-10 grader slutar gräset att växa. Sen en ny stödsådd i vår igen med dress så kommer du säkert ha en fin matta igen till nästa säsong.

Lycka till.
 
Gräs brukar tåla torka mycket bra och kan vara utan vatten länge utan att dö. Det gulnar då det är torrt men komemr igen då det regnar eller om man vattnar. Din gräsmatta ser ut som att den åkt på en gräsbränna i vår eller i höstas. Det blir så då vatten blir stående och det fryser och sedan tinar och så vidare. Då kvävs gräsrötterna och det brukar se ut som på din bild, en del tuvor klarar sig men mycket dör. Fundera på hur det såg ut under hösten vintern och våren. Blev det vatten stående på de ställen där gräset dött? Man kan även se det under kraftiga regn på sommaren. Om det blir vatten stående på en del ställen så ska man försöka dränera, få till en svag lutning eller se till att jorden är vattengenomsläpplig. Detta är inte alldeles enkelt och ibland hjälper det inte hur man än gör.
Det enda mna kan göra är att antingen så om helt och göra om grundarbetet, eller stödså och dressa med lämplig jord.
Jag inbillar mig också att nysådda gräsmattor är extra känsliga för gräsbränna men flera av mina grannar med flera år gamla gräsmattor har haft svåra gräsbrännor under den gångna vintern. Min gräsmatta klarade sig skapligt där det var en hyfsad lutning/dränering medan på vissa platser där jorden varit för hård och lutningen dålig har det blivit precis som på din högra bild.
Mina planer är att stödså dessa partier nu i höst, kanske slutet av aug början på sept då det är lite fuktigare och se hur det blir.
Du kan fundera på vad som är troligast att din gräsmatta drabbats av, är det torka så bör du göra som Hopplunda skriver men är det gräsbränna så bör du kanske se över dräneringen.
Lycka till!
 
Ser ut som typisk gräsbränna, är det ett ställe som ni går på under vintern, det brukar då bli is fläckar som håller kylan kvar längre lokalt. Ibland kan man till och med se fotstegen ...
 
Jag tror att det räcker med att stödså och toppdressa nu så kommer den hämta sig ordentligt.
 
Tack för Era svar. Jag får fundera lite på hur jag kommer göra men förmodlingen lutar det åt att göra om allt enl Hopplundas recept. Det känns mer som det är torkan som tagit död på det då jag inte upplevt att det har varit något vatten stående, tex nu i augusti då det regnat mycket. Däremot har vi ju gått en del under vintern som var på de delar som är sämst. Jag ska nog se lite hur det ser ut under hösten och vintern och så sparar jag detta underbara projekt till våren. :)
 
Nej, det är mycket bättre att stödså nu i höst, det växer säkert i två månader till. Då får du en flygande start på gräset i vår.

På våren är det kallare i marken och du kommer få betydligt mer jobb med att vattna, det är mycket torrare då.

/Abbe
 
Angående att man inte skulle köpa 5 säckar för 100 på Lidl... Jag kan rekommendera 5 säckar för 100 på Silvan :) Har nog lagt ut 20+ säckar toppdress + annat smått och gott i min matta i sommar (allt från Silvan), och den har blivit betydligt piggare! Har även sått stora ytor nytt med Silvans toppdressing och det har blivit kanonresultat. Har gått med en baksidan på en kratta och stött itu eventuella klumpar som finns i påsen, blir så bra så!

Then again, det kanske skulle kunna bli *ännu* bättre med "märkespåsar", men jag har svårt att tro att det kan vara några större skillnader, just vad gäller dressing, gödsel och annat? (hukar mig för flame war)
 
Oavsett märke på säckjorden så kan de aldrig mäta sig med "riktig" matjord, dvs den modell man hämtar med släp hos den lokala leverantören. På plantskolorna vi varit har de direkt avrått oss från att sätta fruktträd i säckjord då den är för mager. Samma sak gäller gräs. De ställen jag stödsått med säckjord tar gräset dubbelt så lång tid på sig att etablera sig jämfört med "lösviktsjord".
 
  • Gilla
Bobnestaa
  • Laddar…
Ja, man får väl verkligen hoppas att plantskolorna avråder dig från att plantera fruktträd i gräsmattedress...

Topdress från Silvan (Tillverkas av Hasselfors Garden) är helt ok; den använde jag förra året. Weibulls Bas, som jag hittade för samma pris som Silvans Park i år, var bättre och innehöll mindre "torvhår". Förra året köpte jag även några från Bauhaus för 90 kr/5 säckar, och de var fulla med "torvhår" och inte alls särskilt bra. Jag tror nog att man får vad man betalar för, och kommer inte att köpa från Bauhaus igen, eller våga chansa på Lidl heller, för den delen. Fast bättre än ingenting är det säkert!
 
Redigerat:
Sorry, missade av någon anledning att ni snackade dress. Trodde ni snackade jord. Själv har jag slutat med dress och använder vanlig jord istället, då den dress jag testat på säck har varit värdelös, även dyrare varianter. Blir en torr skorpa på den som kräver konstant bevattning. På golfbanorna dressar de mest med sand så det skulle kanske kunna vara ett alternativ.
 
Anledningen till att man sanddressar på golfbanor är nog till stor del beroende på uppbyggnaden av själva banan. Med tiden ökan nämligen mullhalten i jorden och för att försöka återställa den ursprungnliga balansen mellan mull och sand så dressar man med ren sand.
Tror inte det är lika viktigt vad vi hobbynördar använder då slitaget är mkt mindre än en golfgreen.
 
jenfor skrev:
Sorry, missade av någon anledning att ni snackade dress. Trodde ni snackade jord. Själv har jag slutat med dress och använder vanlig jord istället, då den dress jag testat på säck har varit värdelös, även dyrare varianter. Blir en torr skorpa på den som kräver konstant bevattning. På golfbanorna dressar de mest med sand så det skulle kanske kunna vara ett alternativ.
Då är det bara att sprida ut ett tunnare lager. Ej tjock skorpa är inget annat än en antydan på att du förmodligen gör fel när du sprider ut dressen.
 
H
jenfor skrev:
Sorry, missade av någon anledning att ni snackade dress. Trodde ni snackade jord. Själv har jag slutat med dress och använder vanlig jord istället, då den dress jag testat på säck har varit värdelös, även dyrare varianter. Blir en torr skorpa på den som kräver konstant bevattning. På golfbanorna dressar de mest med sand så det skulle kanske kunna vara ett alternativ.
Sand passar sig inte till alla jordar, kan bli motsatt effekt och man får en betong liknade jord om man blandar i sand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.