Vet inte om det här är rätt sektion att skriva i, men provar här. :confused:

Jag och killen letar hus, gärna norr om Stockholm, men inte längs E18 västerut.

Vi kommer behöva tre eller kanske helst fyra sovrum.

För barnens skull vill vi att trafiken är minimal, att det är nära till skolorna och att huset är energieffektivt. Några tips till en växande familj om var man ska leta?
 
Letar ni efter färdigbyggt eller tomt?

Vad menar ni med energieffektivt - skall huset vara byggd efter ett visst år?

Hur långt norrut kan bostaden ligga - och vad är ni beredda att betala?
 
Om ni letar hus och ni inte känner till områdena så är det bästa att åka runt och titta på olika områden. Har ni inte bil så kanske någon kompis har? Inget slår den egna känslan man får när man befinner sig i ett ett område man aldrig varit i innan.
 
kiirus skrev:
Letar ni efter färdigbyggt eller tomt?

Vad menar ni med energieffektivt - skall huset vara byggd efter ett visst år?

Hur långt norrut kan bostaden ligga - och vad är ni beredda att betala?
Ursäkta sent svar, bortrest över helgen :)

Vad är den stora skillnaden mellan tomt och färdigbyggt? Vi jobbar heltid och jag antar att det kräver mycket mindre tid att köpa färdigbyggt, så spontant känns det bäst.

Alltså energieffektivt som att man kan bo där med hyfsat samvete med tanke på klimatet och andra miljöfrågor!

Vi har tänkt 4-5 miljoner och max en halvtimme från stan. Jag jobbar på S:t Eriksplan.
 
Vi bor i Täby som fyller väl kriterierna avståndsmässigt. Där finns många villaområden med närhet till skolan, och massor med idrottsföreningar etc.
Många områden har ett antal år på nacken (inte så energieffektiva hus), men det finns nybyggt också.
För barnen fungerar kanske kedjehusområden bäst, och i Täby finns det några stycken med egna skolor och dagisar.

Kolla på www.hemnet.se
 
Alsike vid Knivsta. Kommunala Alsikebolaget säljer tomter.

En knapp halvtimme till Kista med bil.
 
Vi letar också och efter att är väldigt inne på ett nytt område som heter Brunnby Park i Upplands Väsby, kanske passar er också!

Bra läge kommunikationer med pendel och motorvägen, miljötänk, spännande hus, mycket begränsad trafik. Värt att kolla www.skanska.se/brunnbypark
 
Tack för tips! Det är säkert fler som söker samma info så jag sammanställre era tips, så kan man bygga på med fler områden efter hand.

www.skanska.se/brunnbypark (verkar klart lovande! klart nästa sommar)

http://www.alsikebolaget.se/ (för långt från stan för oss, men kanske intressant för andra)

Täby www.hemnet.se (vet någon om det finns tomter eller om någon aktör bygger nytt här?)
 
Jag bodde sex år i Väsby (flyttade för tre år sen) och det är inte "max en halvtimme från stan". Pendeln tar den tiden men från Brunnby Park måste man först åka buss till pendelstationen. Med bil kan du ta dig till S:t Eriksplan på en halvtimme - utanför rusningstid...i rusningstrafik är det en helt annan historia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.