Hej!

Är det för mycket att begära att be om hjälp om det här:?
Vi ska måla hsuet nästa vecka. Vi måste bestämma färg på måndag.
Vissa affärer rekommenderar antigen 0502-y eller 1002-y?

Är det någon härinne som skulle visa mig en bild på dessa kulörer?

Vi har träfasad, liggande panel. Fönster och dörrar är 4000-N.

Vi känner at 1002-Y är för mörkt på den lilla lappen i affären.
Vi vill gärna se någon bild.

TACKSAM för hjälp.

Vi vill ha vit kulör.

/En nervös och stressad nu p.g.a färgval..
 
Ett förslag är även 0802-Y.

Lägger in en bild på ett hus målad med 1002-Y.
 
  • s1002-y.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marias_hus
  • Laddar…
Jag hade gått på 1002-y. Den är fin.
 
Vi valde Nordsjö Tinova VX S0502-Y på vårt hus med stående panel. Den upplevdes först som lite gulaktig men det märktes bara innan huset var färdigmålat mot den vita bakgrunden. Färgen passar mycket bra till de grå takpannorna och vi är enormt nöjda:)
 
  • IMG_0938.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nu under sommaren målat om huset i just S 0502-y. Gick också och funderade hit o dit och fastnade till slut för en färgnyans. Blev mkt snyggt och vi är jättenöjda med resultatet och hur vitt det faktiskt är.

Lycka till!

//Fran
 
Helt klart 0502-Y, det är den absolut vanligaste kulören när man vill ha vitt.
Kan kanske se lite smutsig - gul ut - på lappen, men väl på vägg är den precis lagom vit.
 
Linska skrev:
Ett förslag är även 0802-Y.

Lägger in en bild på ett hus målad med 1002-Y.

TACK och TACK.. nu vet hag hur den ser ut. Den är fin och ditt hus är fint med.

Får jag fråga vilken färgfabrikant du har på ditt hus?


Tack igen!
 
greek skrev:
Vi valde Nordsjö Tinova VX S0502-Y på vårt hus med stående panel. Den upplevdes först som lite gulaktig men det märktes bara innan huset var färdigmålat mot den vita bakgrunden. Färgen passar mycket bra till de grå takpannorna och vi är enormt nöjda:)
TACK så mycket för bilden?
Är färgen vattenbaserad eller oljabaserad?
 
Tinova VX Oljetäckfärg är en halvblank vattenburen alkydemulsions baserad täckfärg avsedd för utomhus målning av fasader och snickerier.

Mer info finns på http://www.nordsjo.se

Mvh

greek
 
  • Gilla
solmyra74
  • Laddar…
Silur skrev:
TACK och TACK.. nu vet hag hur den ser ut. Den är fin och ditt hus är fint med.

Får jag fråga vilken färgfabrikant du har på ditt hus?


Tack igen!
Oj, var kanske lite otydlig. Det är inte mitt hus på bilden, så tyvärr vet jag ej färgfabrikant.

Lycka till med färgvalet!
 
linska skrev:
oj, Var Kanske Lite Otydlig. Det är Inte Mitt Hus På Bilden, Så Tyvärr Vet Jag Ej Färgfabrikant.

Lycka Till Med Färgvalet!

Tack!
 
Fördelen med 0502 y är att de flesta snickerier så som vita dörrar och lister ofta är målade med just 0502 Y. Därför så underlättar lite om man väljer den brytningen så slipper man att dörrarna ser nästan lika vita ut eller man spar tilläggskostnad för att få dörrarna i samma vita kulör som huset, om man nu vill ha det så.
Vi målade varat hus med 0502 y på fasaden och 1502 y på knutarna som då är svagt gråa.
 
  • dbfile.aspx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jerk skrev:
Fördelen med 0502 y är att de flesta snickerier så som vita dörrar och lister ofta är målade med just 0502 Y. Därför så underlättar lite om man väljer den brytningen så slipper man att dörrarna ser nästan lika vita ut eller man spar tilläggskostnad för att få dörrarna i samma vita kulör som huset, om man nu vill ha det så.
Vi målade varat hus med 0502 y på fasaden och 1502 y på knutarna som då är svagt gråa.
Tack! Fint hus med!!!!

Idag vra målarna hos oss och mätte. Tyvärr går det inte att måla nu. Panel är blöt. De föreslår vänta till April och vi har inget annat alternativ. Huset sägs vara "riktig" grundad från fabriken (inte bara grundad för transporten). Vi hoppas nu att huset klarar av vinter . Vi blev änsliga med beskedet men nu är vi lugnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.