Hej är ny på detta forum!
Har försökt leta efter lite tips om att panela en gammal putsad(Rappad) kåk.
Vad man bör tänka på....
 
Att inte göra det alls :)

Hur gammalt är gammalt? Hur är stilen på övriga hus i området? Jag har nyligen ställt helt omvänd fråga, att putsa ett hus med panel. Vår förre ägare fick nippran och panelade vårt 30-talshus istället för att putsa om det. Tyvärr.

Alltså, inga tips från mig ;)

/alacs
 
hej!
Stilen i området är skog sen behövs det tillägs isolera.
Det är kallt inomhus på vintern.....
 
All puts ska bort innan du sätter ny träfasad
gaia
 
Hej
Gjorde detta för ca 4 år sedan. Ringde runt och kollade med diverse olika "experter". Alla, inklusive våra snickare var överens. Regla och rikta väggarna som vanligt och på med isolering, vindpapp, luftspalt och panel.
Stommen är timrad, sedan halmmatta och puts. Första lagret reglar bultades fast. Två lager korslagd isolering använde vi. Detta samt bergvärmepump halverade våra uppvärmningskostader.
/Roger
 
Vad kostade det för dig med att byta fasad Roger?
 
Roger....

tog du bort all gammal puts innan du isolerade/spikade ny panel ?
 
Har inte koll på kostnaden för just den biten. Vi åtgärdade så många andra saker samtidigt och vi betalade löpande.

Vi tog inte bort putsen, enligt dom tips och råd vi fick var det inte nödvändigt.
 
  • 100-0057_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jettis
  • Laddar…
Tack för tipset min kåk ser lika ut som din timmerstomme halmmatta puts....
 
  • Gilla
Olijar
  • Laddar…
Har också tilläggsisolerat ett lättbetonghus med puts, och satt ny träpanel. Reglar/isolering direkt mot putsen, vindpapp, luftspalt och träpanel.
 
Vad har du på väggen från putsade väggen och ut i tur och ordning?
 
Hej
I ordning :
Puts, 45mm regel fäst med 200mm fransk bult, isolering, 45mm regel spikad 4tum, isolering, vindpapp, luftspalt 20mm och sedan panel.
/Roger
 
  • Gilla
SteadyFreddie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.