Hej!

Jag bor i villa i Täby och är intresserad av att dra in fiber till fastigheten. Jag vet att det finns fiber i närheten - för det ligger några hyreshus 100-200 meter bort - och de har Bredbandsbolagets fiberbredband.

Hur ska man gå tillväga för att få fiber till sitt hus ?
Vilka operatörer kan man ta kontakt med - Telia t.ex. ? www.skaffastokab.nu verkar inte längre rikta sig till villaägare - eller ?

Finns det någon som har erfarenhet utav detta i Täby - eller närliggande områden ?

Tack på förhand.
 
majorfixer skrev:
Hej!

Jag bor i villa i Täby och är intresserad av att dra in fiber till fastigheten. Jag vet att det finns fiber i närheten - för det ligger några hyreshus 100-200 meter bort - och de har Bredbandsbolagets fiberbredband.

Hur ska man gå tillväga för att få fiber till sitt hus ?
Vilka operatörer kan man ta kontakt med - Telia t.ex. ? [länk] verkar inte längre rikta sig till villaägare - eller ?

Finns det någon som har erfarenhet utav detta i Täby - eller närliggande områden ?

Tack på förhand.
Ja, jag har hållt på lite i en grannkommun med det det här, 15 villor x 3000kr st 10 års bindningstid via Telia (håller forft. på med arbetet), gick också via skaffastokab.nu och då kontaktade skycom oss med ett liknande erbjudande, vilket vi tackade nej till.

Kan Skanova dra fiber kan även operatörer via skaffastokab göra det.

Ett tips som är mycket viktigt, INSTALLERA INTE FIBERN SJÄLV, säger dom att vi drar till en första avlämningspunkt och ni får göra områdesinstallationen själva, gå inte med på det! Installationen ska vara inbakad i priset för varje villa, det går att dra fiber i redan lagda kopparör, jag har varit i kontakt med Skanova/Relacom och fått det bekräftat (om områdena är byggda på 70-talet eller senare). Ett generellt tips som går att kolla, om det finns "torn"-liknande skåp på gatan för telefonin (vet inte den tekniska termen) så går koppar att dra i rören. Men rören kan vara skadade också, men då får etel/relacom stå för alla grävning och arbete. Ni ska inte göra ett smack. Mycket viktigt.

Och ja, jag pratar villor, att dra för en enskild villa är ofta mycket dyrt, 60kkr är inte ovanligt.
 
Håller med ollebanan fullständigt. En annan fuling som ofta förekommer är att bolagen hävdar att de måste gå över tomterna istället för att gå utanför tomtgräns. Skälet till detta är att de slipper stå för servitut men det blir era trädgårdar som blir uppgrävda vid underhåll...
 
En annan sak också, switchen för områdesnätet behöver inte ligga i ert område, vi tvingade telia att placera den i telefonstationen, med strömbackup som används för deras ordinare utrustning. Det är bara pressa.
 
ollebanan - helt klart intressant info. Jag får väl ta och kolla upp det lite närmre. Det är vettigt att gå ihop med grannarna - det får jo ned kostnaderna rejält.

10 års bindningstid känns jo lite väl häftigt - men 3000 kr är åt andra sidan inga pengar för en installation - så det får väl duga.

Tack så mycket för tipsen om att endast acceptera full installation.

Hur lång tid har ni hållit på med detta och hur långt är det kvar - ska man räkna med 6-12 månader - eller längre ?
 
majorfixer skrev:
ollebanan - helt klart intressant info. Jag får väl ta och kolla upp det lite närmre. Det är vettigt att gå ihop med grannarna - det får jo ned kostnaderna rejält.

10 års bindningstid känns jo lite väl häftigt - men 3000 kr är åt andra sidan inga pengar för en installation - så det får väl duga.

Tack så mycket för tipsen om att endast acceptera full installation.

Hur lång tid har ni hållit på med detta och hur långt är det kvar - ska man räkna med 6-12 månader - eller längre ?
Alltså, du kan få en kortare bindningstid, men då får du betala mera för installationen. Men bindningstiden är inget problem, om ni går ihop i ett avtal med samfälligheten kan ni fått en riktigt bra månadskostnad, 100Mbit, tv (inklusive ett kanalpaket) och telefoni för dryga 300kr-400kr/månad. Finns de som har fått bättre, men då var det fler hus.

Installationen tar 3 månader (enligt Telia), om man räknar in den så kommer det ta (om allt går enligt planerna) 12-13 månader. Och vi har väl hållit på i i dryga 6-7 månader, så hälften kvar. Det som tar tid är förhandlingar med Telia vs samfälligheten och vara en länk mellan de två. Och komma fram till siffror som folk är nöjda med, något som gör det värt att byta för. Och inte bara säga "supersnabbt internet", krävs mer än så att sälja in för 50+.
 
Redigerat:
Tack så mycket för snabbt svar. Mycket intressant. Ska definitivt kolla närmare på detta.

Jag håller med - bindningstiden är ett mindre problem med tanke på vad man får - jag giller bara inte att binda upp mig för så lång tid per definition - men skulle nog kunna offra mig för det de levererar :)

En fråga till bara: hur pass nära ligger era villor - är alla grannar på samma gata ? Bara för att få en uppfattning om vad som kan ingå i en sådan "samfällighet".
 
majorfixer skrev:
Tack så mycket för snabbt svar. Mycket intressant. Ska definitivt kolla närmare på detta.

Jag håller med - bindningstiden är ett mindre problem med tanke på vad man får - jag giller bara inte att binda upp mig för så lång tid per definition - men skulle nog kunna offra mig för det de levererar :)

En fråga till bara: hur pass nära ligger era villor - är alla grannar på samma gata ? Bara för att få en uppfattning om vad som kan ingå i en sådan "samfällighet".
Ja, det är en gemensam gata, avståndet mellan villorna varierar, men dom är inte så stor, vanligt villa samhälle liksom.
 
Har varit i kontakt med Telia nu - och WOW - det var länge sen man fick så snabb återkoppling från något stort företag. Jag ringde upp på förmiddagen med en generell förfrågan och redan 2-3 timmar senare ringer en säljare upp och tar uppgifter och ska återkomma med en offert inom kort. Verkligen imponerande service.

Nu får vi se vilka priser det blir - hoppas de är lika imponerande :)
 
Bor själv i Täby, Ella Park och är inttresserad av bättre bredband. Är nyinflyttad och har därför inte hunnit/orkat titta djupare på detta. Men som sagt om du också bor i Ella parks så har du redan en spekulant.
 
Nu är det tyvärr Gribbylund - annars hade du varit SÅ välkommen att vara med.

Hoppas snart att höra något från Telia och ska då jobba vidare med detta...

fatman skrev:
Bor själv i Täby, Ella Park och är inttresserad av bättre bredband. Är nyinflyttad och har därför inte hunnit/orkat titta djupare på detta. Men som sagt om du också bor i Ella parks så har du redan en spekulant.
 
Nu har Telia hört av sig. Tyvärr blir installationskostnaderna relativt höga - 20-25.000 kronor - men däremot är tjänsterna väldigt billiga (200-400 kronor/månad för triple-play).

Personligen skulle jag nappa på en gång - oavsett hög installationskostnad - för att få 100/10 Mbit bredband, digital-TV och telefoni för några hundralappar i månaden väger tungt - hoppas bara att grannarna också är beredda att hosta upp 20-25.000.

Visst det är 10 års bindningstid även här (varefter fibern kommer vara öppen) - men jag tror personligen att det höjer husets värde med minst installationskostnaden (som väl iövrigt är avdragsgill ved eventuellt vinst/förlust) och att en kommande ägare kan få triple-play för några hundralappar tror jag också är ett plus.

Vi får väl se...
 
Föreslår att ni kontaktar flera leverantörer.

Bor i Uppsala och vi tittar just nu på 3 olika och se att prisspannet över 10 år är stort. Telia är mer än 15 tkr dyrare än andra leverantörer. De kör den klassiska gungor och karusell modellen.

Hoppa inte på första bästa leverantör!
 
Intressant.

Kan du rekommendera andra leverantörer att kontakta - det gör jag såklart gärna för att få bättre pris?

Tycker iofs att Telia har lämnat relativt vettiga offerter - men går det att få ner kostnaderna - så är det såklart bara trevligt.

Senior skrev:
Föreslår att ni kontaktar flera leverantörer.

Bor i Uppsala och vi tittar just nu på 3 olika och se att prisspannet över 10 år är stort. Telia är mer än 15 tkr dyrare än andra leverantörer. De kör den klassiska gungor och karusell modellen.

Hoppa inte på första bästa leverantör!
 
www.transit.se bygger i Täby och jag råkar veta att även Ownit är ute å projekterar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.