Hej

Tänkte höra om det finns någon med erfarenhet från hur man fuktspärrar övergången runt ett fönster i ett våtrum för det att man kaklar.

De ordinarie väggarna med hörn och skarvar i gipsskivor är vanligtvis ganska rättfram med tätskickt, fiberremsa och tätband. Runt dörrkarmen är det ju oftast inte så kritiskt, funkar bra med foder och silicontätning mot kakel men hur gör man för ett utsatt fönster?

Tacksam för tips
/G
 
om fönstret är väldigt utsatt hade jag vikt upp fiberremsan ca 2 cm på fönstret och isolerat sedan målat på isoleringen, men vanligtvis isolerar man så nära man kan.
 
Utmärkt,

Som det är nu har jag en trävägg, på denna gips. Det är ca 1 cm till fönsterkarmen från gipset och här emellan finns såklart drevningen (isoleringen).

Om jag förstår dig rätt så rekommendera du fiberremsa från gipset, upp på fönsterkarmen och sedan ordinarie tätskicktsbeläggning på detta.

När kakel kommit upp på väggen blir det ju ett mindre foder till fönstret. Detta kommer då att monteras ovanpå den uppvikta fiberremsan (på fönstret) och sträcka sig någon cm ut över kakelt. Är det lämpligt att täta kanten mellan foder/kakel med silicon?

Tack ditt snabba svar

/G
 
Du behöver inte mjukfoga runt fodrena om det inte blir jätte glipor mellan kakel och foder. Följ anvisningarna som din fuktspärrs leverantör har hur man sätter dit fiberremsor i vinklar så tror jag inte att du misslyckas.

Lycka till /eSoN
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.