Tänkte se om någon kan hjälpa mig med följande:

På vår framsida har vi ett lager med singel och under det lite grövre sten. En bra bit under detta ligger lerjord. Vi funderar på att ha en gräsplätt på framsidan men känner att det blir för mycket grus att flytta på. Kan man lägga matjord direkt över gruset och så en gräsmatta eller är det helt tokigt?

Om det går, vilken "höjd" bör man ha på lagret och bör man blanda ut matjorden med någonting annat? Lägga duk över gruset?

Det spontana problemet känns ju som att rötterna kanske vill ta vägen någonstans?
Hur skulle det fungera med buskar?

Ja, finns det någon vänlig själ som kan ge lite tips och råd gällande detta så vore jag mycket tacksam. :)
 
Min erfarenhet är att det går bra att plantera gräs på det mesta, har själv planterat på ganska tjockt sandlager och det gick strålande. Största risken är väl om underlager är för dränerande så att allt vatten rinner bort. Krattar du ned lite jord i singeln och lägger ett lager på några centimer jord ovanpå tror jag att det funkar...
 
Tack för dina råd Larsa. Har du någon uppfattning om hur mycket jord jag bör kratta ner och sedan hur mycket matjord som ska läggas på det? Ska man lägga någon duk mellan jord och singel för att fördröja dräneringen lite eller är jag helt ute och cyklar här?
 
Jag tror du får köra på känn, beror ju på hur tjockt gruslagret är mm. Men jag skulle inte använt markduk, utan bara lagt några centimeter jord ovanpå jord-grus blandningen och sen så gräset.
 
Risken är väl att gruset kommer att krypa upp i gräset? Av den anledningen skulle väl en markduk kunna komma till användning.
 
10-15 cm jord är ett bra underlag för gräsmatta så får du plats med det så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.